
Utenriksdepartementets reiseråd, -informasjon og -registrering er ikke noe nytt, men appen som samler disse tjenestene på ett sted, er det. Eller i hvert fall nesten. Reiseklar er utviklet av NoA Ignite og ble lansert i fjor høst, men da var det ikke så mange som reiste utenlands …
– Nordmenn har reisefeber og antall utenlandsreiser nærmer seg samme nivå som før pandemien. De aller fleste klarer seg helt fint på reise, men norske ambassader får hvert år tusenvis av henvendelser fra nordmenn som har støtt på utfordringer i utlandet. Med appen Reiseklar gjør vi det enkelt for norske borgere å sette seg inn i situasjonen i landet de skal reise til. Anoraks kampanje har humor, snert og et klart budskap; sikkerhet på reise er den enkeltes ansvar, sier Emma Kwesiga Lydersen, vaktleder i UDs operative senter.
– Her gjaldt det å finne den riktige balansen: Å Ikke skremme, men samtidig få frem at det faktisk er ens eget ansvar å forberede seg før man drar utenlands. Det er mye som er bra med Reiseklar, men det som er den største styrken og som vi valgte å bygge kommunikasjonen på, er det at dersom du registrerer deg i appen kan UD sende deg varsler om det skjer noe der du er, og enklere komme i kontakt med deg, sier Marianne Skøien Krognes, rådgiver i Anorak NoA.
– Vi er enige med Marianne, sier Eirik Johansen og Øistein Markus Holm, kreativt team hos Anorak NoA.
Kampanjen går i første omgang i forbindelse med høstferien, og består av tre filmer i sosiale medier, samt tidsinnstilte budskap på skjermene på Flytoget og displaybannere på Finn.no.
Involverte byråer

Marianne Skøien Krognes
Rådgiver
Jari Niklas Olsen
Strategisk planner
Martin Iversen
Regissør
Colleen Christiansen
Produsent

Karine Klundby
Produsent
Anna Sedolfsen
Senior konsulent
Andre involverte
Emma Kwesiga Lydersen
Ansvarlig hos kunde
Kristin Brodtkorb Traavik
Ansvarlig hos kunde
Jens Christian Boysen
Ansvarlig hos kunde
Dag Arne Steinsvik
Ansvarlig hos kunde