Lenge leve de små!

Coop Mega satser stort på lokalmat med en hyllest til de små, signert Anti og Tangrystan.

Coop

Lokalmat vokser i popularitet og salg, og er en av de hurtigst voksende kategoriene i dagligvarehandelen. Samvirkelaget Coop har, gjennom sin tilknytning til lokalsamfunnene, solgt lokalmat i en årrekke, og nå spisses satsingen gjennom supermarkedet Coop Mega.

– Vi er en kjede som kjemper for matmangfoldet, og det er vel få ting som understreker det som et godt utvalg lokalmat, sier markedssjef i Coop Mega, Tina Weiby.

Det investeres mange reklamekroner i lokalmat fra dagligvarehandelen, så Coop Mega var ute etter å finne sin egen stemme i konkurranse med de andre.

– At flere kjeder er opptatt av lokalmat er bare positivt, for det er så mange flotte produsenter som fortjener at nordmenn gir dem et forsøk, sier Weiby. – Vi måtte uansett finne vår egen måte å gjøre dette på, som bygger vår posisjon og samtidig gir leverandørene den anerkjennelsen de fortjener.

Det lever!

– Det er ikke lett å drive lokalmatproduksjon i Norge, men lett har vel aldri vært oppskriften på noe bra, sier strategisk rådgiver i ANTI, Torstein Drogseth. – Derfor fortjener de all den hyllesten de kan få, og at flere av oss velger lokalt oftere.

Sentralt i kampanjen er en film, der sangen «Vi lever», fremført av Sigrid Aase fra Hajk er bærende. I Norge er den mest kjent som Wenche Myhres hit fra 1982, oversatt av Jan Eggum, men er opprinnelig en fransk kampsang av Michel Sardou.

Filmen er regissert av Andreas Grødtlien og produsert av Beate Tangre i Tangrystan. Den ble spilt inn over en ukes reise gjennom hele Norge, med besøk hos syv produsenter, der filmteamet fulgte dem gjennom arbeidet deres.

Se filmen her. Artikkelen fortsetter under.

Det kreative teamet bak kampanjen, Elise Apall Bjørgsvik og Bjørn Solli mener musikken gir et svært viktig løft til filmen. – Det er vanskelig å både skape et realistisk bilde av lokalmatproduksjon samtidig som folk skal oppleve hyllesten vår som ektefølt. – Med akkurat denne låta og spesielt Sigrid sin tolkning, så traff vi den blinken, sier teamet.

Kampanjen går på i uke 37, på TV, online video, SoMe og i butikk.