Livet er ikke en IKEA-katalog

I en ny og ærlig kampanje fra IKEA får man se fine og inspirerende nyheter bli tisset ned, spydd på og ødelagt på nach.

01 Forsidebilde

I mange tiår har IKEA inspirert alle med hvordan hjemmene våre kan se ut. Men skal vi være ærlige er det jo sjeldent sånn det egentlig ser ut. Uansett hvor ryddig og fint man i «teorien» kan ha det hjemme, møter hverdagen oss med et smell. Man får omgangssjuke, stuebordet brukes som stellebord, vorset ble plutselig til et nach og oppvasken hoper seg opp. Livet skjer, og det er nettopp derfor man har IKEA.

02 Karusell Print1
03 Karusell Print2
04 Karusell Print3
05 Karusell Print4

– Med denne kampanjen ønsket vi å vise de mer ærlige sidene av livet hjemme, og hvordan produktene våre er laget for å tåle hverdagen. Godt design gjør mer enn å se bra ut i en katalog, forteller Celin Kjenslie, Country Marketing Manager i IKEA Norge.

Det er TRY som står bak kampanjen, som er produsert av Pravda og Tinagent, med Morten Borgestad på både regi og foto. Musikken som er brukt i filmene er skrevet og komponert spesielt til hver film.

Spy
Tiss
Nach

Kampanjen har allerede skapt mye oppmerksomhet, blant annet på forsiden av VG.

– Vi hadde en mistanke om at kampanjen kunne skape noen reaksjoner, men IKEA er heldigvis opptatt av å lage ting som står ut og som folk tar stilling til. For en gangs skyld var det også gøy å lese kommentarfeltet til VG og se hvor mange som faktisk kjenner seg igjen i filmene, smiler teamet Caroline Riis og Eirik Sørensen.

Markedskommunikasjonssjef i IKEA, Annika Mørch Asté, er ikke redd for litt hardt brukte møbler. – IKEA-produkter er laget for å leve livet med litt lavere skuldre, for vi mener at både møbler og hjemmet er til for å brukes. Det er så klart litt vondt å se produktene våre på tv dekket av oppkast og ramponert på fest, ler Annika.

– Men livet er ikke alltid så pent og pyntelig, så da er det fint at kampanjen kan reflektere nettopp det, avslutter hun.

09 Karusell2 Manual
10 Karusell2 Manual
11 Karusell2 Manual
12 Karusell2 Online
13 Karusell2 Online

Kampanjen kan allerede sees på TV og i digitale flater, men i tiden fremover vil man også se den på kino og i interiør- og livsstilsmagasiner, DM’er og på inne på IKEA varehus.

Andre involverte

T

Thomas Sagbråten & Bjarne Gustavsen

Musikk / komponist

H

Hanna Jârver

Vokalist

A

Annika Mørch Asté

Markedskommunikasjonssjef IKEA