
Langing kan få alvorlige konsekvenser både for langeren og den mindreårige som drikker. Kampanjen viser hva som kan skje når mindreårige drikker alkohol. Samtidig skal filmene appellere til langernes samvittighet, slik at de ikke kjøper alkohol til noen under 18 år.
– Vi håper kampanjen bidrar til at enda flere forstår hvorfor de ikke skal kjøpe alkohol til mindreårige venner, sier Hege Bergskaug, spesialrådgiver merkevare i Vinmonopolet. Hun understreker at Vinmonopolet er samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol. Holdningskampanjene er en del av dette arbeidet.
Hvert år fyller om lag 50.000 nye ungdommer 18 år og kan potensielt bli spurt om å lange.
– Det er viktig for oss å nå denne målgruppen for å informere om hvilke konsekvenser langing kan ha, sier Bergskaug.
Må vekke oppmerksomhet
Filmene er laget i en filmatisk stil – ikke som en tradisjonell reklamefilm – og likner derfor mer på det som unge ser på strømmetjenestene.
– Vi ville lage filmer som umiddelbart vekker oppmerksomhet. Samtidig ville vi ikke dra de negative konsekvensene for langt. Vi synes det er viktig at målgruppen kjenner seg igjen, sier Charlotte Bakken, kreatør i Los & Co.
Los & Co står bak kampanjen, og filmene er produsert hos Aparent med Kavar Singh på regi.
Den nye kampanjen gikk på lufta før påske og er spesielt rettet mot personer mellom 18 og 25.
Involverte byråer

Alexander Blomquist
Kundeansvarlig
Hanne Skodbo Knudsen
Prosjektleder
Andre involverte
Kristin Welle-Strand
Leder kommunikasjon, Vinmonopolet
Hege Bergskaug
Spesialrådgiver merkevare, Vinmonopolet
Stian Tangen
Designer, Vinmonopolet