Lotto-familien i ny uniform

Lotto, Viking Lotto og Joker, noen av Norges sterkeste merkevarer, får i disse dager ny profil. Uniform Strategisk Design står bak.

16496 408d2 original
16497 4f2f7 original
16498 9f56a original

Uniform har det siste året jobbet med analyse, strategi og nytt design av logoer og grafiske støtte-elementer. Arbeidet er en del av en større satsning hos Norsk Tipping for å fornye hele sin spillportefølje, gjennom modernisering av uttrykket og en enda tydeligere posisjonering av hvert enkelt spill i sine respektive segment.
– Oppgaven har vært spennende, da vi skulle ta vare på den posisjonen som spillene har, samtidig som det skal oppfattes som nytt og moderne, sier daglig leder i Uniform, Erik Jansson.

– Vi har fått stort spillerom hos Norsk Tipping, og vi har vært innom mange ulike løsninger før vi endte opp med dette sluttresultatet. En viktig føring har vært å skape en større familielikhet de tre spillene i mellom, samtidig som de skal fremstå tydeligere hver for seg og ikke minst speile spillets personlighet.



Mykere uttrykk.
Fra Norsk Tippings side har vi vært opptatt av å få til et mykere uttrykk ved å videreføre den runde formen til lottokulene som er en viktig assosiasjon til Lotto. I tillegg har vi sett et stort behov for å forbedre lesbarheten for Viking Lotto-logoen. Uniform har også utviklet et sett med støtte-elementer og en fotostil som til sammen skal skape et tydelig univers for alle spillene, sier Kristin Røe, merkevaresjef for Lotto, Viking Lotto og Joker.

– Vi er også særlig fornøyd med den nye Joker-logoen. Den signaliserer klart den lekenheten Joker skal representere, avslutter Kristin Røe. Den nye profilen skal gradvis implementeres på alle flater, og blir blant annet å se på Lottotrekningen lørdag den 22. januar.

Mer spisset og differensiert. Uniform har også startet reprofilering av merkevarene Extra, Flax, Keno, Oddsen og Tipping.

I et posisjoneringsperspektiv, og med tanke på at alle spillene henvender seg til ulike målgrupper, er det en stor fordel å reprofilere alle spillene parallelt. På denne måten ivaretas hensynet til differensiering i uttrykk, fargepalletter og støtteelementer. Målet for profileringsarbeidet er en mer spisset og differensiert merkevareportefølje, avslutter Erik Jansson.


Involverte byråer

Uniform