Septiktjenester som retro tv-spill

På døren til filmproduksjonsselskapet Sølvsuper stod et knippe septikfirmaer som ønsket å lage reklamefilm.

56117 a03d3 original

SMARTEK består av åtte selvstendige selskaper som alle har felles og overlappende forretningsområder innen kommunalteknikk, septik, industriservice, vegvedlikehold og farlig avfall. SMARTEK er et felles kontaktpunkt for alle disse, med felles markedsføringspott.

SMARTEK ønsket seg lokale kinoreklamer til hver enkelt region, og ved en inspirert samling av ledergruppen ble det avgjort at reklamefilm måtte på plass.

– Målet med filmen er å motivere huseiere, primært menn i alderen 35-45 til å ta kontakt for å kontrollere alt som er under selve huset. Det ligger mye under bakken, og det kan bli dyrt om noe går i stykker. Da er det ikke en rørlegger som trengs. Da er gjerne steg ett å grave opp hagen. Slike underjordiske grusomheter er ofte en skjult krise for huseier, og utifra dette ble idéen laget. TV-spill følelsen i «Skjult krise» er hentet fra eldre tv-spill som målgruppen har et forhold til, forteller Øystein Haare, produsent i Sølvsuper.

Filmen viser en figur i et fiktivt tv-spill som ikke har kontroll på alt av rør og tanker som finnes under huset. Ideén er skrevet av Sølvsuper og animasjonen er skapt av Sølvsupers VFX-partner Panoptiqm. Karakterene i filmen har fått stemme og sjel av multi-lingvisten Anders Bye.

Om dette ender som iPad-spill vites ikke i skrivende stund, men forslaget har blitt lansert … time will show, som de sier på tv i Flåklypa.

Reklamefilm for noe så sjeldent som septikbransje.

Involverte byråer

40315 47254 original

Sølvsuper

Panoptiqm VFX