Mens vi venter på remis nr. 12

Hyper har i hui og hast utviklet sjakkroboten «Caruana», som er veldig god – til å være dårlig.

– Vi så at sjakkcomputere er fascinerende flinke til å finne vinnende trekk da vi fulgte med på NRK-sendingene. Så lurte vi på om vi kunne bruke samme teknikk til å finne tapende trekk. Vi jobber jo sammen med andre sjakkentusiaster og en gjeng utviklere som kan progge hva som helst. Så vi slang oss rundt og lagde vår helt egen sjakkcomputer, forteller Kristian Haukland.

– Og så var vi lei av å se sjakk bli uavgjort da. Vil vi jo beholde verdensmestertittelen. Hjelpe Magnus, legger Ola Nielsen til.

91526 475a3 original

Velger det absolutt dårligste trekket

Sammen med SOL presenterer vi «Caruana». Sjakkcomputeren som er veldig god til å være dårlig. Algoritmen er litt enklere, men fungerer på samme måte som Stockfish. Bare opp ned. Den kalkulerer frem alle mulige trekk, men velger det absolutt dårligste istedenfor det beste. Det gjør den antagelig bedre til å tape, enn verdensmesteren er til å vinne.

Spill mot «Caruana» her.


Er dette egentlig mobbing av Fabiano Caruana?

– Nei, det er helt tilfeldig at den heter Caruana. Er det ikke sånne navn computere har da? Alexa, Siri, Cortana?, konstaterer Kristian raskt.

– Dessuten: Si det ikke er tilfeldig at den heter det samme som utfordreren; da hadde det vel uansett vært et spark oppover? Og da er det ikke mobbing. Da er det satire, avslutter Ola Nielsen.

Sjakkroboten «Caruana» ble lansert noen få timer før remis nr 11. var et faktum. I løpet av helgen har Norge rukket å slå den over 12.000 ganger.