Moelv med ny bylogo

Moelv, byen som laget bylogo og plassere hjertet i innlandet på kartet.

Hovedbilde Moelv variasjon

For 12 år siden fikk Ringsaker to nye byer: Brumunddal og Moelv. Ingen av byene har et byvåpen. Via samarbeidet med design og kommunikasjonsbyrået Page Black, ble det sådd en ny idé: Hva med en bylogo eid og forvaltet av handels- og næringsforeninger i Moelv, med Ringsaker Kommune som støttepartner? Prosjektet resulterte i en bylogo med en sterk historisk forankring, men ankret er hevet. Nå brenner byens hjerter for vekst, utvikling og samarbeid.

Siden tidenes morgen har vi samlet oss rundt flagg og symboler da disse fortalte oss hvem vi var og hvor vi kom fra. Og, det er fortsatt slik at vi har behovet for å ha noe felles å samles rundt, noe som forteller om vår identitet og noe vi kan være stolte av.

Moelv emboss gull
Moelv emboss1 gull
Moelv poster

Det har alltid vært handel i Moelv, og det er krafttaket rundt dette som er drivkraften i samarbeidet rundt bylogoen. Lene Jægersborg i Moelv Handelstand og Morten Andersen i Moelv Idé- og næringsforum presenterte bylogoen for modølene under Moelvdagene slik:

– Bylogoen skal være et kvalitetsmerke for en by i vekst og utvikling med sterk forankring i historiske begivenheter.

Moelv har en fascinerende historie. Det startet allerede på Olav den Helliges tid da Mjøskastellet og kirken ble bygget under hans regime. Lengre frem i tid fikk Moelv innlandets første togstasjon og ble dermed ble et senter for handel – og det har alltid vært kjernen i Moelv.

– Disse tradisjonene og historiske begivenhetene har vært utrolig spennende å dypdykke i for å finne frem til Modølenes identitet, sier Vegar Bakken i Page Black Design Bureau.

Moelv produkt
Moelv tskjorte
Moelv vegg

Det har vært essensielt å ha med både det gamle og det nye da logoen skulle utvikles. Å kjenne sin historie forteller veldig mye om vår identitet.

– Selve formen i symbolet er designet lik gavlen til den gamle togstasjonen, bare opp ned. Moelv har markedsført seg som hjertet i Innlandet med litt forskjellige vrier i løpet av 40 år. Vi inkluderte dette formspråket to steder i logoen; i septeret i topp, og i selve hovedformen. Symbolikken i selve gavlen gjenspeiler det å være et senter for alle mulig slags handel, i alle retninger, i nåtid og i fortid.

Under Moelvdagene ble det skrevet i avisene at bylogoen ble mottatt med hyllest. De fremmøtte støttet opp under både alt arbeidet som var lagt ned og selve logoen.

– Logoen er glimrende! Jeg synes den symboliserer Moelv og plassen her. Byen trenger et løft, sier Bjørn Widar Berg.

Involverte byråer

91676 980f3 original

Page Black