

Hele turen ble behørig dokumentert og denne dokumentasjonen er i sin tur blitt til innhold i butikk, utendørs og film. Selve turopplevelsen var på sin side nøye planlagt.
Stien, som gikk fra Grønmo til Dølerud, ble markert med små lyskilder for å lede folk mot turens mål. Samtidig fikk hver turgåer påmontert lys i de ikoniske Kvikk Lunsj-fargene. Det betød at de som gikk turen selv var med på å legge kronen på verket, ved å farge stien i Kvikk Lunsj-farger mens de gikk. Belønningen ved turens mål var naturlig nok en «ur-premiere» på Kvikk Lunsj Mørk.
Kunst i mørke
– Å gå i skogen i stummende mørke er en annerledes og svært fascinerende turopplevelse. Alle sanseinntrykk blir forsterket. Lysene på stien var såpass svake at turgåerne hele tiden opplevde hvordan mørket påvirket turopplevelsen. I tillegg bød vi på noen ekstra overraskelser underveis, sier Christian Hygen, en av kreatørene bak kampanjen.
Overraskelsene, i form av en rekke lysinstallasjoner integrert i naturen, ble utført av lyskunstneren Melissa Follestad Larsen og Andy Cross fra Studio Industries.
En drøm
Kvikk Lunsj er tursjokoladen over alle, og har i en årrekke samarbeidet med DNT om å få flere folk ut i friluft. Gjennom kommunikasjonen har de invitert til tur, hedret de som gjør det mulig, og feiret «turen» som erkenorsk fenomen.
– En mørkere Kvikk Lunsj har jeg drømt om siden jeg begynte i Freia, og endelig er den her, om enn bare i et begrenset opplag, sier Brand Manager for Kvikk Lunsj, Marthe M. Leistad i Freia.
– Men at vi skulle lansere den på en så vakker og fascinerende måte, kunne jeg aldri ha forestilt meg!
Utover en stor kampanje i analoge og digitale flater, skal Kvikk Lunsj og DNT invitere nye interesserte til en eksklusiv mørketur den 29. september.
Slik ble filmen til.
Involverte byråer

SMFB
SMFB Engine Digitalproduksjon
The Directory Filmproduksjon
Studio Industries Lysinstallasjon
Vizeum Mediebyrå
Andre involverte
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2016 Utendørs/Omgivelser
-
Gullblyanten 2016 Håndverk