Nabobil sveiper til høyre for Anorak

I 2021 ligger swipe-bevegelsen i hendene våre nesten helt fra vi er født. Den føles enkel, og symboliserer det «å låse opp». Så hvorfor skal ikke det gjelde biler, nå som det har blitt så enkelt? Det er bakgrunnen for det nye kommunikasjonskonseptet til Nabobil, som fra nå av heter Getaround.

Nabobil er ledende på bildeling i Norge, men blir i november den norske delen av verdens ledende bildelingstjeneste Getaround. Bildelingstjenesten skal gjøre det enkelt å leie en bil i nærheten, og gjør at bilen din går i fra å være en ren utgift til noe som kan gi deg ren glede. I snitt står faktisk norske biler stille i mer enn 23 av døgnets 24 timer.

– Å bli en del av Getaround betyr at vi får nytt navn og en ny, forbedret plattform. Eksisterende brukere skal forholde seg til ny merkevare, ny nettside og nedlasting av helt ny app. Den nye plattformen og appen vil gjøre booking av biler enklere, åpne for å booke bil for kortere perioder (ned til 1 times leieforhold) og muliggjør booking i flere europeiske land, forteller Lotte Børnick-Sørhaug i Getaround.

Nabobil getaround

For å hjelpe med navneendring og ny lansering utlyste Nabobil en byråkonkurranse med flere toneangivende byråer etter sommeren.

Etter en hard konkurranse rundt hvem som skulle få utvikle kommunikasjon for den nye Norske merkevaren falt valget på Anorak, som presenterte kommunikasjonskonseptet med den nye swipen som illustrerer hvor enkelt det er å benytte seg av tjenesten.

Vant på enkelhet

– Navnebyttet i seg selv vil bli kommunisert til eksisterende brukere, men utad ble oppgaven å behandle dette som en lansering av Getaround-merkevaren i Norge, sier Rune Roalsvig i Anorak.

– Å introdusere en helt ny merkevare i det norske markedet er jo ikke bare-bare, så vi trengte en distinkt rød tråd som kunne binde sammen både merkevarebyggende og taktiske budskap i lang tid. forteller det kreative teamet, Sollin Sæle og Sebastian Pandonis.

«Dette er den smarteste måten å leie bil på» «Å bruke Getaround er like enkelt som Voi» «Det er så praktisk! Jeg kan låse opp en bil i nærheten av meg når jeg vil med telefonen min» var noen av tankene og følelsene Getaround ønsket at det nye konseptet skulle skape.

Resultatet ble en enkel løsning som forklarer hva og hvem Getaround er, og som fungerer like bra på boards som på bannere - og til og med som trykk på bilene i lanseringsfasen.

– Vi gleder oss å forhåpentligvis en dag kunne begrave bilnøkkelen for godt, og tror det bor mye gøy i dette konseptet på sikt når Getaround har begynt å bli litt etablert i Norge, avslutter teamet.