Narvesen feirer pressefriheten i ny kampanje

Hva som er en god nyhet, avgjøres ikke nødvendigvis av om innholdet er positivt. Dette er tanken bak Anoraks kampanje for Narvesen i anledning Pressefrihetens dag, 3. mai.

Narvesen Pressefrihet 1
Narvesen Pressefrihet 2
Narvesen Pressefrihet 3

– Kampanjen hedrer journalistikkens betydning ved å vise eksempler på oppslag man umiddelbart vil tenke på som negative, men som i et pressefrihetsperspektiv er gode nyheter, sier kundeansvarlig rådgiver i Anorak, Janne Espevalen.

Narvesen markerer også dagen ved å tilby halv pris på alle magasiner.

Kan ikke tas for gitt

– Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894, og vi er stolte over Narvesens lille bidrag til at Norge topper den internasjonale Pressefrihetsindeksen, sier brand manager i Reitan Convenience Norway, Synnøve Reisæter Tveit.

Mangfold i medietilbudet er et av kriteriene for kåringen, noe Narvesen gjennom årene har bidratt til ved å tilby aviser og tidsskrifter fra hele verden. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974, med formål om å styrke ytringsfrihetens kår i Norge. I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge.

– Pressefrihet skal ikke tas for gitt. Med krig i Europa og uroligheter på verdensbasis, anser vi det som vårt ansvar. Bidra til å føre arven videre og fortsette å stå opp for ytringsfrihet. Vi er også en del av Reitan Retail som er stolt hovedsponsor av Nobels Fredssenter, fortsetter Tveit.

Andre involverte

S

Synnøve Reisæter Tveit

Ansvarlig hos kunde

I

Ingebjørg Hjortdal

Ansvarlig hos kunde