– Kampanjen hedrer journalistikkens betydning ved å vise eksempler på oppslag man umiddelbart vil tenke på som negative, men som i et pressefrihetsperspektiv er gode nyheter, sier kundeansvarlig rådgiver i Anorak, Janne Espevalen.
Narvesen markerer også dagen ved å tilby halv pris på alle magasiner.
Kan ikke tas for gitt
– Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894, og vi er stolte over Narvesens lille bidrag til at Norge topper den internasjonale Pressefrihetsindeksen, sier brand manager i Reitan Convenience Norway, Synnøve Reisæter Tveit.
Mangfold i medietilbudet er et av kriteriene for kåringen, noe Narvesen gjennom årene har bidratt til ved å tilby aviser og tidsskrifter fra hele verden. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974, med formål om å styrke ytringsfrihetens kår i Norge. I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge.
– Pressefrihet skal ikke tas for gitt. Med krig i Europa og uroligheter på verdensbasis, anser vi det som vårt ansvar. Bidra til å føre arven videre og fortsette å stå opp for ytringsfrihet. Vi er også en del av Reitan Retail som er stolt hovedsponsor av Nobels Fredssenter, fortsetter Tveit.
Involverte byråer
Janne Espevalen
Rådgiver
Nökkvi Torsteinsson
Motion
Christina Panagiota
Digitalrådgiver
Andre involverte
Synnøve Reisæter Tveit
Ansvarlig hos kunde
Ingebjørg Hjortdal
Ansvarlig hos kunde