I 2014 deltok 42 norske og internasjonale byråer i konkurransen om å designe visuell identitet for det nye Nasjonalmuseet. Etter en omfattende juryering fikk Metric Design jobben i 2016, og har siden utviklet en identitet som gradvis implementeres frem mot åpningen neste år.
Museum av internasjonalt format
Når nybygget på 55.000 kvm åpner på Vestbanen i 2020, blir Nasjonalmuseet et av de største museene i Nord-Europa innen eldre og moderne kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk. Det nye museet er et resultat av et internasjonalt samarbeid mellom tyske arkitekter, italienske utstillingsarkitekter og det norske designbyrået Metric som har jobbet med både engelske og tsjekkiske samarbeidspartnere.
Visjonen til Nasjonalmuseet er å markere seg som en kunst- og kulturformidler av internasjonalt format, appellere til yngre kunstentusiaster og bidra til et løft for hele det visuelle kunstfeltet i Norge. Museet ønsket derfor en tydeligere identitet for å tiltrekke nye publikumsgrupper og bidra til å skape helt nye møter mellom publikum og den visuelle kunsten.
Skal invitere publikum inn
– Målet har vært å lage en seriøs, tydelig og funksjonell identitet som er enkel å forstå og enkel å bruke. Samtidig må den være leken, fleksibel og skalerbar så den passer til de mange og ulike behovene som museet har. Resultatet er derfor en folkelig og lettfattelig identitet som ikke konkurrerer med selve kunsten, men som skal invitere publikum inn til å oppleve kunsten på nært hold, forteller daglig leder og partner Carmita Carlsson i Metric.
Den visuelle identiteten er bygget opp av en rekke elementer - som et moderne og tydelig navnetrekk, en logo som går helt innpå kunsten, en hel skriftfamilie preget av Nasjonalmuseets rike historie, profilfarger inspirert av samlingen, i tillegg til piktogrammer og symboler i et skiltprogram som skal gjøre det enkelt å navigere seg rundt i det nye bygget.
En logo som tar deg helt innpå kunsten
Nasjonalmuseets logo gjenspeiler identitetens hovedoppgave som er å bidra til å gjøre avstanden mellom kunsten og publikum kortere og gjøre det lettere for folk å gå gjennom døra til museet, forteller designer og partner Are Kleivan i Metric.
– I dag er nesten all kunst tilgjengelig på nettet eller i bokform, men det fører ikke nødvendigvis folk nærmere kunsten. I samtaler med ansatte, interessenter og ressurspersoner rundt museet og har vi spurt hva det er som gjør Nasjonalmuseet unikt. Svaret som ofte gikk igjen er følelsen av å komme helt innpå kunsten. Å være tilstede, se alle detaljene i et verk, kjenne lukten av det, å ikke få lov, men vite at du kan ta på bildene – det er følelser og opplevelser som kun eksisterer når man er fysisk til stede.
Denne innsikten dannet utgangspunktet for Nasjonalmuseets logosymbol, der man går bokstavelig talt helt innpå navnetrekket og henter ut et utsnitt av bokstavene N, a og m.
– Vi liker at den nye identiteten er lett og inviterende, samtidig som den så gjennomført bygger på museets samling og historie. Nå gleder vi oss skikkelig til å ta i bruk den nye logoen og identiteten når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2020, sier kommunikasjonsdirektør Eirik Kydland i Nasjonalmuseet.
Involverte byråer
Metric