Metric med identitet for Scandinavian Design & USA 1890–1980

Utstillingen Scandinavian Design & USA 1890–1980 på Nasjonalmuseet – Arkitektur, er en storsatsning fra Nasjonalmuseet og den siste utstillingen før det nye museet åpner dørene nå i juni.

01 Metric Scand USA 001

– Nasjonalmuseet er en av våre største kunder, som vi har jobbet tett med over lang tid, og det nærmer seg en milepæl med åpningen av det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen 11. juni. Parallelt med denne prosessen har det vært veldig stas å utarbeide visuell identitet og kampanje til denne fantastiske utstillingen, sier daglig leder Carmita Carlsson hos Metric.

02 Metric Scand USA 001
02 Metric Scand USA 002
02 Metric Scand USA 003
02 Metric Scand USA 04
02 Metric Scand USA 05
02 Metric Scand USA 06

I denne utstillingen får publikum oppleve nesten hundre år med design som er blitt til gjennom reiser og møter mellom Skandinavia og USA. Utstillingen er fylt med industridesign, leker, grafisk design, tekstiler, klær og møbler, og byr på både gjenkjennelse og overraskelser som trekker linjer og ny forståelse mellom kulturene våre.

– Den visuelle Identiteten tar for seg de mest ikoniske verkene fra utstillingen og presenterer dem i et format som trekker det inn i tiden vi lever i i dag. Dette er historiske objekter som mange har et forhold til, og som i utstillingen presenteres i en kontekst med nabolandene våre og den store utvandringen til USA på 1800-tallet, sier Metrics Christian Schnitler.

03 Metric Scand USA 04
03 Metric Scand USA 05

Utstillingen åpnet 18. mars og vil stå frem til 7. august. Nasjonalmuseet – Arkitektur, Bankplassen 3.

04 Metric Scand USA 01
04 Metric Scand USA 02
04 Metric Scand USA 03
04 Metric Scand USA 04

Involverte byråer

Metric

Oyedrops logo

Øyedrops Motion

Andre involverte

T

The design kollektiv

Utstillingsdesign

T

Thomas Ekström

Foto

C

Clear Channel

Foto