Nils m/Skils i nytt Widerøe-stunt

Morgentrøtte passasjerer på Torp flyplass våknet brått da det oppsto klammeri mellom to reisende i avgangshallen.

36935 b3802 original

For et drøyt år siden ble Widerøe utfordret av Norwegian på innenriksflyvninger fra Torp. Men selv om det var Norwegian som var nyheten den gangen, var det Widerøe som stjal overskriftene. Grunnen til det var kampanjen «Bytt fly – og flyselskap», der Widerøe promoterte sine hyppige avganger ved å tilby Norwegian-passasjerer gratis flyhaik.

Kampanjen fra McCann Oslo markerte seg ikke bare i mediene, men også i Cannes og Eurobest, Gullblyanten, HSMAI (Årets reiselivsmarkedsfører) og Anfo Effekt.

– Vi vet at fleksibilitet er viktig for de mange som flyr på jobbreise fra Torp til Bergen og Trondheim. For å kunne tilby fleksibilitet må man ha mange daglige avganger til hver destinasjon, og det er vi alene om å tilby. Derfor er frekvens tema også for årets kampanje, men nå med en ny innfallsvinkel, forteller markedssjef Siw Børli.

Duell om passasjerene

Akkurat som Widerøe og Norwegian kontinuerlig duellerer om passasjerne på Torp, er duell også stikkordet for den kreative løsningen på kampanjen. I filmen, som skal spres digitalt, sitter to passasjerer rygg mot rygg ved hver sin gate på Torp, klare til å fly med hvert sitt selskap. Når Widerøe-passasjeren høflig ber mannen bak seg om å dempe volumet på musikkspilleren sin, blåser det opp til frisk, verbal blest i avgangshallen. Widerøe-passasjeren er imidlertid ikke hvem som helst, men Nils m/Skils, Norges mest kjente impro-rapper, som ikke har vanskelig for å sette ord på forskjellen mellom flyselskapene.

– Publikum visste ingenting om hva som skulle skje, og vi var litt spente på reaksjonene. Heldigvis syntes alle det var gøy, og sa ja til å være med i filmen etter at det ble avslørt hva de hadde vært med på, sier McCann-teamet Stein Simonsen og Torstein Greni, Janne Espevalen og Camilla von Borcke.

Filmen er produsert av Magic8, med Stefan Faldbakken som regissør.