NoA Ignite og Bow bak Celsios nye visuelle drakt

Da Norges største fjernvarmeleverandør flyttet merkevaren fra Fortum til Hafslund tidligere i år, var det på tide å lage en egen identitet de kjente seg igjen i. Oppdraget falt på design- og teknologiselskapet NoA Ignite, som hentet inn innholdsbyrået Bow på bilder og film.

01 Hovedbilde1

– Celsio leverer fjernvarme til Oslos innbyggere, og det var viktig å få frem elementer som nærhet til byen, menneskene som bor i den og at varmen er miljøvennlig. For oss ble det viktig å lage en identitet de kunne kjenne seg igjen i, og en viktig del av dette var det visuelle uttrykket i bilder og film, forteller Vilde Lier, designer i NoA Ignite.

Utvikling av egen bildebank

Celsio ønsket en personlighet, retning og stemning som sammenfalt med hvem de er og hva de står for. De beholdt logoen, men tilpasset alt annet til å samstemme med hvordan Celsio ser seg selv i dag.

– De ønsket å være fremtidsrettede, ekstroverte, personlige, modigere, varme, sterke og seriøse. Som en kompetent, sympatisk og pålitelig aktør, var det spennende å jobbe frem personligheten deres i alle elementer, sier Inger Haddeland, design lead i NoA Ignite.

02 Artikkelbilde

Haddeland forteller videre at det er lett å tenke at man baserer innholdet på stockfoto, eller gjenbruker gamle bilder, når en ny nettside skal på plass. Her ble innholdet knyttet tett sammen med design fra tidlig av i prosessen, slik at både foto, innhold og det visuelle ble utarbeidet parallelt med hverandre.

– Pernille og Bow kom på tidlig, med både foto og film, og fanget konseptet vårt så bra fra start. Vi sendte løpende avgårde hva vi ville ha, og når Bow sendte svar tilbake var det en innertier. Den visuelle forståelsen var der umiddelbart, med profesjonalitet og stødighet hele veien, forklarer Lier.

– Det er ikke så ofte vi får det til, men å inkludere innhold så tidlig i prosessen er jo selvfølgelig det aller beste. Det er modig og bra av Celsio at de ville satse på det. Det skaper en fin helhet, og gjør at Celsio sitter igjen med en solid bildebank for videre bruk, forteller Haddeland engasjert.

03 Karusell1
04 Karusell2
05 Karusell3
06 Karusell4

– For vår del handlet det om å lage en serie med bilder og videoklipp som oppleves helhetlig, men fremdeles varierte og kan dekke en del ulike behov hos kunden. Vi var opptatt av å formidle både Celsios verdier i innholdet, og samtidig rent visuelt få alt til å passe sammen med den nye identiteten som NoA Ignite var i prosessen med å lage, forteller Pernille Münster, fotograf i Bow.

Fleksibel prosess dekker behov

Resultatet ble en skreddersydd prosess, hvor nettsiden ble skissert ut parallelt med planlegging av fotoopptak. På den måten fikk Noa Ignite og Celsio ferdig innhold å bruke i skissene, og løpende mulighet til å bestille og produsere innhold der det var behov.

– NoA Ignite og Celsio viste oss stor tillit ved å gi oss et bredt kreativt spillerom, og vi føler det i høy grad gjenspeiles i resultatet. Vi fikk mulighet til å fotografere når været var godt, og løse problemer løpende for å fange de beste motivene. Samarbeidet ble utrolig fint og givende, forteller Münster.

07 Ekstrabilde 1
08 Ekstrabilde2

– Det var viktig for oss å skape en sterkere identitet som tydelig reflekterer det vi står for og jobber med. Vi ønsket å få fram at vi er moderne og varme, at vi har stor nærhet til byen vår, Oslo, og at vår virksomhet er bærekraftig. Alt dette synes vi den nye visuelle profilen får til på en god måte, sier Kristin Paus, Leder Kommunikasjon i Celsio.

Involverte byråer

Noa ignite norway logo
NoA Ignite
I

Inger Haddeland

Design Lead

V

Vilde Lier

Designer