Noen snarveier lønner seg

Både transportører og vanlig reisende fikk en raskere vei til Sentral-Europa da Holland Norway Lines (HNL) introduserte en fast fergeforbindelse mellom Norge og Nederland i 2022. Men hvordan kan en ny aktør bryte faste tankemønstre rundt reiser til og fra kontinentet?

Snarvei

Med utgangspunkt i begrepet «snarvei» dramatiserte NOSLEEPTILLBROOKLYN flere uttak for å vise hva HNL faktisk representerte, og minne folk på valget de har; å ta den etablerte veien eller snarveien.

Vi bruker alle snarveier i hverdagen – uten kanskje å tenke over det

Inspirert av fenomenet «desired path», beskrevet av The Guardian som «paths & tracks made over time by the wishes & feet of walkers, especially those paths that run contrary to design or planning», satte byrået opp flere skilt for å gjøre folk klar over at de nå gjorde som HNL og tok en snarvei. Under spaserturen til jobb eller skole i Kristiansandområdet, var plutselig de mest populære snarveiene merket med skilt fra Holland Norway Lines, der det sto «Noen snarveier lønner seg».

– Vi elsker å jobbe med analogier, og hvordan kan man bedre illustrere verdien av å ta en snarvei, enn å bevisstgjøre folk når de tar en i hverdagen. Ekstra gøy er det når vi får flere måter å uttrykke kampanjen på, slik at vi både ivaretar det kreative, men også det taktiske. Målet var å lage noe som fikk folk til å stoppe og tenke, «dette var litt gøy», sier Benjamin Werring i NOSLEEPTILLBROOKLYN.

Den europeiske snarveien er ?

– Som en ny aktør i et marked med høy konkurranse er vi nødt til å tenke mer kreativt i kommunikasjonen, og det er ikke mulig å vinne ved å kun fokusere på de rasjonelle argumentene, som redusert kjøretid. Gjennom å ta eierskap til opptråkkede snarveier, slik som vi har tatt det ut i denne kampanjen, oppleves det både sjarmerende og annerledes, sier Morten Aggvin, CEO i Holland Norway Lines.

Med Holland Norway Lines og skipet MS Romantika har Sentral-Europa aldri vært nærmere for nordmenn som ønsker å feriere med bil. I 2022 hadde skipet 186.000 antall reisende, som tilsier at HNL på mange måter har tråkket opp sin egen snarvei til Europa.

Kampanjen kan høres på radio og ses flere kanaler. Hold også øye med din lokale snarvei!

Casefilm

Radioreklame

Hnl_radio_lang.mp3
Last ned

Involverte byråer

NOSLEEPTILLBROOKLYN
A

Andreas Storhaug

Rådgiver

E

Eivind Haugstad

Designer

L

Lasse Mila

Kundeansvarlig

C

Christine Toft Dyrstad

Innhold & Sosiale medier

Håvard Antonsen Filmproduksjon Filmproduksjon
H

Håvard Antonsen

Filmproduksjon

DR Glogo
Den Røde Gorilla Radioproduksjon
T

Trygve Eriksen

Radioproduksjon

Andre involverte

M

Maria Bekkevold

Ansvarlig hos Holland Norway Lines