Norge i rødt, hvitt og champagne? 

I anledning 17. mai gikk alkovettorganisasjonen Av-og-Til sammen med Kitchen Reklamebyrå ut med en mini-kampanje i uken som gikk.

Foto01
Skjermbilde 2021 05 19 kl 00 28 50

Vi har så vidt rukket å legge 17. mai 2021 bak oss. Skikkelig barnetog var vel de færreste av oss forunt, men til gjengjeld strakk polkøene før barnas dag seg til langt ut på parkeringsplassen landet over.

Derfor gikk alkovettorganisasjonen Av-og-Til sammen med Kitchen Reklamebyrå ut med en mini-kampanje i uken som gikk. Mellom nettnyhetene, på sosiale medier og utendørs der folk samlet seg den 17. mai, plasserte man et enkelt budskap til ettertanke: «Norge i rødt, hvitt og champagne?», akkompagnert av et bilde av et festkledd barn i klassisk is-positur.

Det kreative teamet Gry Sagvolden og Benedicte Svartdahl Killi forklarer:

– 17. mai har alltid vært barnas dag. De gleder seg i ukesvis til å vifte med flagg, gå i tog og spise så mange is de bare klarer. Men da vi så alkoholfokuset i dagene som ledet opp til 17. mai, virket det som om vi voksne helt hadde glemt barnas rolle i det hele. I stedet for is, var det cava, øl og hvitvinsflasker vi telte. Vårt mål var det å få folk til å stoppe opp og tenke etter hva 17. mai egentlig bør handler om.

«Barn blir fort utrygge når voksne drikker alkohol, og det er viktig at vi voksne vet hvor grensa går og når det slutter å være trivelig for barna.»
Marianne woldstad bilde1

Marianne Nordtveit Woldstad, prosjektleder i Av-og-til

Prosjektleder i Av-og-til, Marianne Nordtveit Woldstad, utdyper:

– Vi har vært redd for at færre barnearrangementer og flere hjemmefeiringer vil bety mer alkohol foran barna på 17. mai. Derfor har det vært ekstra viktig for oss med en påminnelse til foreldre i år. Barn blir fort utrygge når voksne drikker alkohol, og det er viktig at vi voksne vet hvor grensa går og når det slutter å være trivelig for barna.

Kampanjen fikk ekstra drivstoff av Clear Channel, som ikke bare stilte seg moralsk bak, men også transporterte budskapet ut i det fysiske bybildet:

– Det å tilby vår plattform til ulike formål er viktig for oss. Ved hjelp av våre reklamebærere når vi ut til mange mennesker hver dag. Dette budskapet fikk en høy relevans og synlighet, med en spesiell god plassering i sentrum av Oslo. Vi tror og håper dette bidrar til en bedre feiring av nasjonaldagen for alle, sier Dennis Nyegaard, Country Manager i Clear Channel Norge.

Involverte

M

Marianne Nordtveit Woldstad

Ansvarlig hos kunde