Norges største artister låner bort album-coverne sine
For å komme nærmere de som ikke har det bra, har blant annet Maria Mena, Stig Brenner, Ina Wroldsen og Daniel Kvammen lånt bort coveret sitt i strømmetjenester til Verdensdagen for psykisk helse, som ble markert over hele verden og hele landet den 10. oktober.
Aktuelt byrå
TRY
Årets kampanje mobiliserer til felles innsats mot ensomhet og utenforskap, ved å skape flere anledninger til å snakke åpent og fordomsfritt om psykisk helse.
– En av fem har ingen å vende seg til når de har det vanskelig, og flere er mer ensomme nå enn før pandemien. Musikk har en egen evne til å formidle psykisk helse, og kan være en døråpner for viktige samtaler. Derfor inviterte vi artister i Norge til å knytte sin musikk til følelser som er vanlige å kjenne på, men kanskje vanskelig å dele, sier Anura Sankholkar, Nasjonal kampanjeleder i Verdensdagen.
Forskning viser at musikk kan redusere ensomhetsfølelsen og være god trøst i vanskelige perioder. Musikkopplevelser som deles med andre kan også bidra til å styrke sosiale bånd mellom mennesker og på den måten bidra til å forebygge ensomhet.
– Vi vil gjøre det lettere for flere å sette ord på hvordan de har det, og da må vi utvide samtalene om psykisk helse, fortsetter Anura Sankholkar.
Positivt for alle involverte
Kampanjen ville ikke vært mulig å gjennomføre uten samarbeid med plateselskaper. Universal Music, Warner Music, Sony Music og Playground Music har vært med å velge ut musikk.
– Mange av våre artister tar opp både hverdagslige og mer komplekse temaer som faller innenfor psykisk helse i musikken sin. Å bidra til representasjon, å synliggjøre og ufarliggjøre i en kampanje som dette er både viktig og positivt for alle involverte, sier Elisabeth Riksen, Head of PR Strategy i Sony Music Norge.
Infiltrerer strømmetjenestene
Temaene artistene synger om, ble markert med et klistremerke på både enkelte låter og album. De er synlige i strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music.
– Å nå ut til de som ikke har det bra er alltid en utfordrende oppgave. Musikk er noe mange vender til når man har det vanskelig, så ved å plassere budskapet på musikken selv er det en mye kortere vei til å nå dem der de er, sier kreatørene, Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik fra TRY Reklame.
Strømmetjenesten Spotify deltok i kampanjen med en helt egen redaksjonell spilleliste laget for anledningen, der alle låtene er samlet.
Involverte byråer
Yvonne Sollihagen
Prosjektleder
Thomas Fuglem
Motion
Involverte
Anura Sankholkar
Nasjonal kampanjeleder i Verdensdagen