Norges største artister låner bort album-coverne sine

For å komme nærmere de som ikke har det bra, har blant annet Maria Mena, Stig Brenner, Ina Wroldsen og Daniel Kvammen lånt bort coveret sitt i strømmetjenester til Verdensdagen for psykisk helse, som ble markert over hele verden og hele landet den 10. oktober.

01Campaign_illustration_Norwegian_Key-Visualx
Illustrasjonsfoto. Gå lengre ned i saken til en spilleliste med alle involverte.
02 Campaign illustration Streaming platforms Norwegianx
03 Campaign illustration Stickers Norwegianx

Årets kampanje mobiliserer til felles innsats mot ensomhet og utenforskap, ved å skape flere anledninger til å snakke åpent og fordomsfritt om psykisk helse.

– En av fem har ingen å vende seg til når de har det vanskelig, og flere er mer ensomme nå enn før pandemien. Musikk har en egen evne til å formidle psykisk helse, og kan være en døråpner for viktige samtaler. Derfor inviterte vi artister i Norge til å knytte sin musikk til følelser som er vanlige å kjenne på, men kanskje vanskelig å dele, sier Anura Sankholkar, Nasjonal kampanjeleder i Verdensdagen.

Forskning viser at musikk kan redusere ensomhetsfølelsen og være god trøst i vanskelige perioder. Musikkopplevelser som deles med andre kan også bidra til å styrke sosiale bånd mellom mennesker og på den måten bidra til å forebygge ensomhet.

– Vi vil gjøre det lettere for flere å sette ord på hvordan de har det, og da må vi utvide samtalene om psykisk helse, fortsetter Anura Sankholkar.

Positivt for alle involverte

Kampanjen ville ikke vært mulig å gjennomføre uten samarbeid med plateselskaper. Universal Music, Warner Music, Sony Music og Playground Music har vært med å velge ut musikk.

– Mange av våre artister tar opp både hverdagslige og mer komplekse temaer som faller innenfor psykisk helse i musikken sin. Å bidra til representasjon, å synliggjøre og ufarliggjøre i en kampanje som dette er både viktig og positivt for alle involverte, sier Elisabeth Riksen, Head of PR Strategy i Sony Music Norge.

Infiltrerer strømmetjenestene

Temaene artistene synger om, ble markert med et klistremerke på både enkelte låter og album. De er synlige i strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music.

– Å nå ut til de som ikke har det bra er alltid en utfordrende oppgave. Musikk er noe mange vender til når man har det vanskelig, så ved å plassere budskapet på musikken selv er det en mye kortere vei til å nå dem der de er, sier kreatørene, Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik fra TRY Reklame.

Strømmetjenesten Spotify deltok i kampanjen med en helt egen redaksjonell spilleliste laget for anledningen, der alle låtene er samlet.

Involverte

A

Anura Sankholkar

Nasjonal kampanjeleder i Verdensdagen