Til sjøs med Norsk Maritimt Museum
I 2014 åpner Norsk Maritimt Museum (NMM) to nye utstillinger under vignettene «Til sjøs» og «Norge er havet» i anledning museets 100 års jubileum.
Aktuelt byrå
Itera Gazette
I forbindelse med utstillingene har Itera Gazette utformet en egen jubileumsidentitet kalt «Kjølvann og horisonter». Byrået har også laget rollup, bannere, skilt og utstillingsplakater. Alt materiellet er utformet på norsk og på engelsk.
Itera Gazette har i tillegg til disse leveransene levert tjenestedesign for Norsk Maritimt Museum, og gjort en analyse av brukerreisen – hvordan besøkende opplever møtet med museet.
Kraft og energi
– Ettersom utstillingsrommene for de to utstillingene vil være formet som trekanter, har vi tatt triangelformen inn i konseptet og produktene. Trianglene gir assosiasjoner til skip, kjølvann, møtepunkter og retninger. Elementene som er brukt i de ulike produktene symboliserer fortid og nåtid, gjennom bruk av gamle og nye bilder, men også gjennom bruk av klassisk malerier, knyttet til temaet hav og sjø. Felles for alle produktene er det bærende profilelementet «sea-splash» som symboliserer kraft og energi, sier seniordesigner Marlene Garred.
Nestleder Eyvind Bagle ved Norsk Maritimt Museum er veldig fornøyd med arbeidet som Itera Gazette har utført.
– Dette er et gjennomarbeidet og energisk konsept. Det gir retning for profileringen av et museum som tar for seg nordmenns forhold til havet og sjøfart gjennom tidene, temaer det er mange innfallsvinkler til.
Involverte byråer
Itera Gazette