Norsk mat en hit på sosiale medier: – Helt uvanlige lange seertider

Visit Norway har kjørt en kampanje i digitale og sosiale medier om norsk mat for å lokke et internasjonalt publikum til det norske kjøkken.

IMG 1791x

– Kampanjen har gått utrolig bra! «The Norwegian Kitchen» handler om mat og smaken av Norge, noe som gjør det ekstra gøy, ettersom mat ikke nødvendigvis er det Norge er mest kjent for, forteller Katrine Mosfjeld, avdelingsdirektør for forbrukermarkedsføring i Visit Norway og Innovasjon Norge Reiseliv.

Fra tørrfisk til multesorbet

Kampanjen ble rullet ut fra 21. oktober 2023 med filmer i ulike formater publisert på Instagram, Youtube, Facebook, TikTok og på VisitNorway.com.

Filmene ble sponset mot seere i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.

– Utfordringen er at markedet ikke har noe forhold til smaken av norsk mat, forteller konseptleder Kristin Dahlen Rogstad, som hadde både lead på utviklingen av konseptet og regi på produksjonen.

I kampanjevideoene får skuespiller og matelsker Karin Klouman smake på varianter av tørrfisk, bakt laks, eplemost fra Hardanger, rømmegrøt med fenalår, finnbiff/reinskav, to ulike fiskesupper, lammeskank, krumkaker med multekrem, multesorbet og vaffel med brunost.

IMG 1824x
Regissør Kristin Dahlen Rogstad med programlederen, skuespiller og matelsker Karin Klouman. Foto: Visit Norway

Variert smaksbilde og spennende matkultur

Mens konseptet ble utviklet og regissert in-house av Kristin Dahlen Rogstad i Visit Norway, var det produksjonsselskapet One Big Happy Family som stod for produksjonen.

– Konseptet skulle formidle et variert smaksbilde og en spennende matkultur under konstruksjon. I tillegg var målet at seerne selv skal få lyst til å smake norsk mat, forklarer Kristin Dahlen Rogstad.

Prosjektet ble til i et samarbeid med Stiftelsen Norsk Gastronomi.

En over 12 minutter lang reklamefilm

Episoden om fiskesuppe har nå fått pallplassen over Visit Norways mest sette egenproduserte videoer i hele 2023, til tross for at kampanjen hadde premiere nesten helt på tampen av året.

Totalt har fiskesuppe-videoene 1.3 millioner organiske avspillinger på Instagram. Også på Facebook har kampanjen slått godt an.

«Norwegian Kitchen, The Full Story» er fjorårets nest mest sette video, hvor en ekstremt høy andel av personene som fikk videoen opp i sin Facebook feed valgte å se hele eller store deler av den, forteller Mosfjeld.

– Det er jo egentlig litt crazy, for denne reklamefilmen er mer 12,5 minutter lang! I et mediebilde hvor folk er kjappe på å scrolle forbi, leverer denne serien av filmer helt uvanlig lange seertider, legger Mosfjeld til.