Norske reklamefilmer fra Volkswagen går Europa rundt
Volkswagen personbil henter Hollywood-kjendis til Norge når de nå blåser liv i stasjonsvogn-segmentet med nye ID.7 Tourer. Kampanjen har vakt oppmerksomhet hos morselskapet i Tyskland, som for første gang uavhengig av land delfinansierer en lokal produksjon. Filmene er allerede solgt til en rekke land.
Aktuelt byrå
TRY
Mandag 26. august går Volkswagen personbil Norge i gang med en kampanje om den nye helelektriske stasjonsvognen ID.7 Tourer.
– Ettersom SUV-ene gjorde sitt inntog i bilmarkedet overtok de dominansen som stasjonsvognene har hatt i årtier. Med ID.7 Tourer vil vi nå blåse liv i dette segmentet igjen, og det gjør vi ved å vise frem de egenskapene som gjør denne biltypen helt unik, sier Dan Ruben Johansen, markedssjef i Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller AS.
Hollywood-bistand
TRY står bak konseptet med flere lokale filmer, og har blant annet fått bidrag fra en Hollywood-kjendis i reklamefilmserien; Bobby.
Kjendishunden Bobby har en unik historie hvor han ble reddet fra gata på Kypros for senere å få store roller i blant annet «Star Wars», «House of the Dragon» og Disney-filmen «Cruella». Nå er han også prøvehopper for Volkswagen.
– I filmen «Hundehopp» demonstrerer Bobby på eksemplarisk vis hvor godt egnet stasjonsvognen ID.7 Tourer er som familiebil, med god plass til både familien, hundebur og bagasje. Vi har også laget filmer om bilens raske ladetid og store bakseteplass, hvor Bobby bidrar med glimt i øyet, sier Johansen.
- Vi ble et helelektrisk bilmerke fra 1. januar i år, og har også en fjerde film som spiller videre på de historiske røttene til Volkswagen, hvor ID.7 tar over etter Norgesfavoritten Passat, legger markedssjefen til.
– Drømmejobb
Fra TRY er det Trond Sandø som holder i tøylene som konsulent.
- Det er ikke hver dag vi får mulighet til å lansere bil-nyheter for det norske markedet. Når oppgaven i tillegg handler om å gjøre «stasjonsvogn great again» blir det en drømmejobb, som har vært sann fryd å realisere. Dette er lagarbeid og her har alle involverte levert varene, og sørget for et resultat vi er skikkelig stolte av, sier Trond Sandø.
– Volkswagen-reklame på sitt beste
Storyboardene for konseptet ble tidligere i sommer presentert for Volkswagen AG, hvor mottakelsen gikk over all forventing. Fra Volkswagens Chief Marketing Officer, Sue Franz, trekkes konseptet frem som Volkswagen-markedsføring på sitt beste:
– Volkswagen har som mål å være det beste og mest elskede volumbilmerket i verden. Vi er drevet av mennesker, og utgangspunktet for vår markedsføring og annonsering er alltid folks liv og deres mobilitet. God Volkswagen-reklame er ærlig, selvsikker og sympatisk på lik linje med mennesker. Det norske teamet kombinerer relevant menneskelig innsikt, med smarte historier og Volkswagens typiske humor på denne ID.7 Tourer-kampanjen. Volkswagen-reklame på sitt beste, sier Franz.
Dette har gjort at Volkswagen AG for første gang delfinansierer et lokalt konsept.
– Det er første gang i konsernets historie at et lokalt initiativ støttes med ambisjoner om å adapteres internasjonalt. Det er jo naturligvis veldig stas at Norge trekkes frem som et foregangsland på både elektrifisering og markedsføring. Støtten fra fabrikken gjør at filmene blir tilgjengeliggjort på tvers av landegrenser, og flere av filmene er nå solgt til en rekke land i Europa, blant annet Frankrike, Belgia og våre naboland i Norden, avslutter markedssjef Johansen.
Involverte byråer
Øystein Halvorsen
Kreativt team
Mette Lange
Prosjektleder
Trond Sandø
Konsulent
Ohlogy Musikk