Null KID. Miljø spart
Vipps starter dugnad for å gjøre papirfakturaen utrydningstruet.
Nå skal regningsbetaling digitaliseres en gang for alle, og Vipps tar ansvaret ved å invitere til dugnad med ett mål: å gjøre papirfakturaen utrydningstruet. Med bedrifter og forbrukere med på laget skal de kutte KID, papir og gebyrer.
– Har gått ut på dato
Det er mange ting i verden det er verdt å bevare. Papirfakturaen er ikke en av dem. Likevel sendes det hvert år ut 170 millioner av dem bare i Norge. Det er veldig mange trær, en solid mengde CO2-utslipp som følge av transport, og mange mennesker over hele landet som mysende og irriterte må fylle inn lange KID-nummer. Å digitalisere regninger er med andre ord kjempebra for både bedrifter, kunder og planeten. Med Nets på laget har Vipps satt seg som mål å fjerne minimum 30 millioner eksemplarer av verdens mest meningsløse regningsart på ett år.
– Papirfakturaen har gått ut på dato. Ved å digitalisere regningsbetaling får både folk, bedrifter og planeten umiddelbare fordeler. Vi i Vipps ønsker å fjerne den en gang for alle. Ved å få med mange store bedrifter på laget gjøres langt flere regninger tilgjengelig digitalt. Og da er det bare å bruke tommelen, så er regningen betalt, sier markedsdirektør Hanne Norstrøm-Ness i Vipps.
– Skal være litt flaut
Sammen med Anorak har Vipps gitt liv til papirfakturaen, og folk en siste mulighet til å ta farvel.
− Det skal være litt flaut å få papirfakturaer i postkassen i 2019. Jo mer vi fant ut om papirfakturaen, jo mer meningsløs fremsto den. Når den i tillegg er dårlig for miljøet, synes vi det passet riktig så bra å starte verdens første dugnad for å gjøre noe utrydningstruet. Vi sier ja til nei til papirfaktura, og håper folk blir med i kampen for en mer bærekraftig og KID-fri verden, sier kreatører Lars Holthe og Peter Power i Anorak.
– Å starte en dugnad for å gjøre papirfakturaen utrydningstruet synes vi var en veldig Vippsete tanke. Vi håper og tror at det er svært få som synes det er trist å ta farvel med papirfakturae, legger Norstrøm-Ness til.
Kampanjen går nå live på både TV, SoMe, Display, OLV, utendørs, og gjennom innholdsdistribusjon.
Produksjonen er ved Gimpville og Vizeum er mediebyrå.
Involverte byråer
Gimpville Filmproduksjon
Verdens Sterkeste Mann Casting og stemmeproduksjon
Vizeum Mediebyrå
NR14 Etterarbeid
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2019 Håndverk