– Fiken.no har hatt en voldsom vekst det siste året og de har på kort tid klart å bygge et imponerende regnskapssystem skreddersydd for de minste bedriftene i landet og de er det mange av. Vi har hjulpet Fiken med en ny visuell plattform som målrettet kommuniserer mot disse. En av hovedutfordringene var å ta noe som oppleves som tungt og traust, som regnskap, og gjøre det levende og mer utradisjonelt i spåket. Man må finne en god balanse, slik at produktet ikke fremstår simpelt og useriøst, forteller daglig leder Mathias Haddal Hovet.
– Det Fiken gjør så bra, er at tjenesten oppleves langt mer intuitiv og krever mindre tilpassing, enn de store og mer kompliserte systemene. De er flinke til å være enkle når de skal være enkle, og snakker slik folk uten økonomiutdanning forstår! Fiken analyserer inn- og utbetalinger fra konto og plasserer disse på rett sted i regnskapet. Behagelig for de med få ressurser, altså.
Inspirerende prosess
– Vi kom til Heydays med et produkt, men uten identiteten som kunne formidle dette produktet. Dette har rett og slett vært en inspirerende prosess, inkludert bomskuddene som må til for å treffe blink til slutt. Vi føler Heydays virkelig har tatt til seg essensen og «sjelen» i det vi driver med. Vi har blitt utfordret på hvem vi er og hva vi står for, og Heydays har uttrykt dette i en identitet og design som vi føler formidler «Fiken» både internt og eksternt og som virkelig løfter oss både som selskap og gründere, sier Bendik Gill Bakken i Fiken.no.
Illustrert univers
– Utgangspunktet for Fikens identitet er å omfavne småbedriftene. Gjennom små lekne illustrasjoner forteller vi om de ulike brukerene og sørger for at de føler seg hjemme i produktet. Fiken har få kunder med mer enn tre ansatte, ofte bare én, da må det være intuitivt, enkelt og lite ressurskrevende.
– Vi jobbet tett med Fiken-teamet og jobbet oss gjennom listen av ulike typer selskaper som er registrert i kundebasen. Fra birøktere til snekkere, via tannleger og til privatdetektiver. Sjukt gøy egentlig, så dette ville overføre til det visuelle. Fiken sitt univers er nå skreddersydd for tilpassede budskap og annonsering mot alt fra fotografer, freelancere til detektiver og båtbyggere.
– Jeg synes dette oppdraget demonstrerer veldig godt hvordan vi i Heydays liker å jobbe med identitetsutvikling: Helhetlig og på tvers av flater, med fokus på godt håndverk, avslutter Mathias Hovet.
Involverte byråer
Heydays