Ny vri på veldedige gaver

– I beste Black Friday-ånd er tilbudsavisen full av ting du ikke trenger, men i motsetning til andre er UNICEF sin helt ærlig på det, sier Anorak-teamet om DM’en for Verdensgaver. Se hele kampanjen her.

Header
Herofilm
Story

«Ingenting» og «Vet ikke»

Som strategisk innfallsvinkel i pitchen foreslo byrået å oppfordre flere av de som gjerne vil ha veldedige julegaver om å aktivt sette det på ønskelisten.

– Der er det nemlig ikke alltid så sterk konkurranse, sier kreatørene Sebastian Pandonis og Stein Simonsen, og peker på at «Ingenting» og «Vet ikke» topper ønskelista til nordmenn, samt at 4 av 5 oppgir å få julegaver de ikke trenger.

– En naturlig slutning hadde kanskje vært at vi burde slutte å gi hverandre ting vi ikke trenger. Men kanskje bør heller oppfordringen være den stikk motsatte, at ting vi ikke trenger er akkurat det flere burde ønske seg? For mye av det vi ikke mangler i Norge, er ting som sårt trengs i krigs- og kriseområder andre steder i verden, der UNICEF jobber for å redde barn i nød, legger teamet til.

Print 1
Printserie i Klassekampen
Print 2
Print 3
Print 4
Print 5

Foruten sosiale kanaler, utendørs og online video, består kampanjen av en DM som distribueres på selveste Black Friday:

DM ute copy
DM inne

Andre involverte

M

Marius Viken

Produktfotograf

M

Marianne Myhrer Kristiansen

Direktør Marketing & Fundraising UNICEF

M

Maria Lønneid

Markedssjef UNICEF