Nytt filmkonsept for Friele

I romjulen går en ny reklamelangfilm fra Kaffehuset Friele på lufta. Denne gang er det Try som står bak, og filmen markerer starten på et nytt reklamefilmkonsept for Friele.

15838 ad645 original
15839 99718 original

Friele skapte i sin tid et helt unikt uttrykk da de utvidet reklamefilm-formatet, sier Monika Augustsson, konsulent i Try Reklamebyrå.

Markedssjef i Kaffehuset Friele, Heine Eliassen, har likevel vært opptatt av å videreutvikle Frieles filmkonsept.

Langformatet har vært en stor suksess for Friele, og vi så ingen grunn til å endre på det. Derimot har vi utviklet et konsept som forlater dokumentar-sjangeren, og som i større grad skal fortelle historier og underholde. Målet er likevel det samme: Beskrive Frieles lidenskapelige jakt etter de beste råvarene for å gi den optimale kaffeopplevelsen, sier Eliassen.

Emosjonell fortellertradisjon. I første omgang er det laget to tre-minutters reklamefilmer, en fra Brasil og en fra Colombia. Den første går som sagt på i romjulen, mens den andre har premiere på nyåret. Filmene handler om enkeltpersoner, men sier noe om den sterke kaffetradisjonen som råder i de områdene der Friele henter kaffebønnene sine i Sør-Amerika.

Det er jo også et kontinent som har en rik og emosjonell fortellertradisjon, noe vi har forsøkt å ta vare på i filmene, sier Augustsson.


Team på jobben har vært Egil Pay (AD) og Lars Joachim Grimstad (tekst), Kristin Berge Jahr (prosjektleder) og Monika Augustsson (konsulent).

Aksel Hennie har hatt regi og filmene er produsert av Håkon Øverås og Mette Waaberg i 4 ½.

Involverte byråer

Frame

TRY