Nytt pakningsdesign for elbilladerselskapet Zaptec

Bærekraftige materialer vinner frem.

Helga Tjelta Mørk 2023 by Marthe Thu 3

– Denne vinteren studerte vi hjemmelader-segmentet nøye, før vi gikk til verks sammen med selskapet Goods for å forbedre hele brukeropplevelsen rundt pakningsdesignet på elbilladeren, sier merkevaresjef i Zaptec, Helga Tjelta Mørk (på bildet øverst i saken).

Dagens emballasje for Zaptecs hjemmelader, Zaptec Go, var opprinnelig designet med tanke på salg via nett. Nå tar Zaptec merkevaren et sted videre, med en oppdatering i alle ledd av pakningsdesignet.

– I utviklingen av nytt pakningsdesign har vi fokusert på brukeropplevelsen. Vi ønsker å gi en tydelig indikasjon og opplevelse av merkevaren som starter når du ser esken for første gang, åpner den, og tar laderen ut. Som en del av denne opplevelsen har vi blant annet lagt inn en mal som elektrikeren kan bruke for rask montering av laderen på veggen. Det er ikke strengt nødvendig, men det er et lite nikk til de som møter produktet, sier hun.

Zaptec 2023 by Marthe Thu 2

Også bærekraft er viktig. Sluttresultatet ble en ny, resirkulerbar emballasje for Zaptecs hjemmelader, som i tillegg beskytter varen 40 prosent bedre sammenlignet med den tidligere løsningen.

Det er merkevaresjefen fornøyd med.

– Netthandel og fysisk butikk er to forskjellige ting, men produktet har alltid en transportreise før varen havner i eierens hender. Derfor er det viktig å ha emballasje som tåler og beskytter kvalitetsvarer på reise, og som i tillegg leverer bærekraftige materialer og et forbedret visuelt uttrykk sier hun.

Zaptec 2023 by Marthe Thu 6

Byrået Goods, som også har videreutviklet emballasje for blant annet Sonos, Nothing og Toteme, vil også at produktemballasje blir sett på som et strategisk virkemiddel, med hensikt og mål om å gi den beste opplevelsen til kunden.

– Sammen med teamet i Zaptec, har vi utviklet en emballasjeløsning som både beskytter varen og forbedrer brukeropplevelsen, i tillegg til å være lavere i pris. Det er vinn for alle parter, det. Vi satte oss inn i Zaptecs verdikjede med en Europeisk produksjon, og tilpasset designet etter flere diskusjoner med produsentene. Etter flere iterasjoner med fokus på unboxing-opplevelsen og ulike emballasjekomponenter, kom vi frem til en løsning som fungerer bra i alle ledd av verdikjeden, sier Kasper Jakobsen, industridesigner i Goods.

Involverte byråer

Goods