Nytt reklamekonsept fra REMA 1000

REMA 1000 og TRY lanserer et helt nytt reklamekonsept: «Det er 1000 grunner til å velge REMA 1000».

Rema

– Det skal mye til for å forlate et av Norges mest likte reklamekonsepter gjennom 20 år. «Det enkle er ofte det beste» sitter godt og representerer REMA 1000-filosofien og hvordan vi jobber. Vi skal fortsette å gjøre ting enkelt, men drister oss til å lansere et nytt konsept for å snakke om alle de gode grunnene til å handle hos REMA 1000, sier direktør for Salg og Marked i REMA 1000, Pia Mellbye.

Konseptet tar utgangspunkt i 1000-tallet i logoen, noe som også vil bli et bærende visuelt element på all kommunikasjon. Med det nye romslige konseptet er det mange områder som nå får lov til å komme frem i lyset.

– Vi har for eksempel kuttet 1200 tonn plast på egne merkevarer siden 2018. Vi har bedret dyrevelferden på hverdagskyllingen Solvinge ved å bytte til en mer saktevoksende kyllingrase, og senest i desember ble REMA 1000 kåret til et av de beste selskapene i verden på klimaledelse. Dette er bare noen av de historiene vi ønsker å få frem gjennom det nye konseptet, og som vi vet opptar forbrukerne. Endelig kan vi snakke om alle de flotte tingene som skjer i REMA 1000 under én og samme kommunikasjons-paraply, fortsetter Mellbye.

Personlige grunner

I den nye reklamekampanjen trekkes det i første omgang frem 15-20 eksempler på grunner til å velge REMA 1000. Ut over våren kommer det mange flere.

– Vi har 1000 historier å fortelle, og de er alle gode grunner til å handle på REMA 1000. Vi er også opptatt av at ulike kunder kan ha ulike grunner til å velge oss. Noen vil sikkert trekke frem «Middag til under hundrelappen»-produktene, mens andre igjen elsker dippene fra kun 10 kroner eller de økologiske toppkvalitetsproduktene fra Kolonihagen som du bare finner hos oss. Hvilke nummer som bærer frem grunnene er tilfeldig valgt bortsett fra grunn nr. 1. Vi er har i over 40 år kuttet prisene og er Norges eldste lavpriskjede, så det kanskje ikke så uventet at vi har en grunn nummer 1 som er «Alltid lave priser», sier leder for marked i Rema 1000, Cathrine Stensaker.

Lanseringskampanjen, som er utarbeidet av de to kreative teamene Preben Moan/Camilla Bjørnhaug og Karin Lund/Øystein Halvorsen, går bredt ut. TV-filmen er produsert av Tangrystan og tar for seg noen av grunnene, mens for eksempel utendørs, radio og digitale kanaler bretter ut enda fler grunner.

– Vi har forsøkt å gjøre lanseringskampanjen tydelig og «pedagogisk», iblandet litt sjarm. Så er tanken at vi skal dykke mer ned i én og én grunn etterhvert og bli enda mer lekne, sier de kreative teamene.

Hele TRY-huset involvert

– Dette har vært en stor jobb som har involvert veldig mange av kreftene på huset. I tillegg til å utvikle og spre budskap på mange flater, har det også vært viktig for oss å lage innhold som forklarer grunnene. Her har vi virkelig fått øvd oss på å jobbe på tvers av fagdisiplinene, sier konsulent i TRY, Lars Mitlid.

Foruten reklamebyrået har både TRY Innhold, TRY APT og TRY OPT vært involvert.

Slutten for «Det enkle er ofte det beste»?

På spørsmål om dette betyr at vi aldri mer kommer til å se reklamefilmer fra REMA 1000 signert med «Det enkle er ofte det beste», svarer Mellbye:

– Ikke nødvendigvis. Det vil tiden vise. Enkelhet kommer alltid til å være en av grunnene til å velge REMA 1000, og «det enkle er ofte det beste» vil alltid være filosofien vår. Men akkurat nå har vi fokus på å få frem den unike bredden REMA 1000 har å tilby, i kombinasjon med de lave prisene som alltid vil være «grunn nr 1», avslutter Mellbye.