Nytt samarbeid skapte magiske øyeblikk

Slik ga Uniform den norske hotellkjeden en moderne profil.

Etter 20 suksessrike år i norsk reiseliv ønsket hotellkjeden Classic Norway Hotels en ny og tidsriktig profil. Oppdraget gikk til designbyrået Uniform.

Og nå har samarbeidet mellom hotellkjeden og Uniform har gitt den norskeide reiselivsbedriften en ny identitet, en moderne ny profil bygd på selskapets verdier – og sist, men ikke minst: nye nettsider som vekker begeistring hos ansatte og gjester.

1a CNH Case Logo
Classic Norway Hotels nye logo. Inspirasjonen til utformingen er hentet fra det å fange det magiske øyeblikket, og samtidig vise at et magisk øyeblikk er individuelt.
1b CNH Case Stempel Pin
Den nye logoen er tatt i bruk på ulike elementer kjeden bruker, her vist på pin og i stempelversjon.
1d CNH Case Fontfarge
Fargepallett og typografi for hotellkjedens profil skal være tydelig og med egenart, samtidig som de unike hotellenes visuell profiler skal komme godt frem sammen med kjeden.
1g CNH Case Ikoner
Det er designet et unikt sett med ikoner for hotellkjeden.

Unike hotell – unikt samarbeid

Uniform regnes som et av Norges ledende miljøer innen strategisk design og merkevareopplevelser. I over 25 år har de kreative teamene i Uniform samarbeidet med store og små virksomheter, fra gründere i oppstartsfasen til større private og offentlige aktører.

Og da Classic Norway Hotels, med sine 24 unike hotell- og rorbuanlegg rundt om i landet, ønsket å få et mer tidsriktig og helhetlig uttrykk, var det Uniform som vant i oppdraget.

– Vi var veldig stolte over å nå frem i konkurransen blant fire håndplukkede designmiljøer. Og hele byrået var engasjert i prosessen, forteller byråleder Nilske Passmann.

Inn i sjelen

– Utgangspunktet var at Classic Norway ville ha en evolusjon mer enn en revolusjon, sier Hege Mykkeltveit, leder for Uniforms designteam.

– Vi skulle utvikle en ny logo, men for å kunne gjøre det på en god måte måtte vi også gå inn i hele Classic Norway Hotels ́ sjel og alle elementene som skaper kjedens særpreg.

Samtidig var det viktig at hvert enkelt av hotellene og rorbuanleggene i kjeden skulle være synlige i profilen.

Et tett samarbeid mellom Uniform og Classic Norway Hotels, både sentralt og med de enkelte hotellene i kjeden, har vært helt avgjørende for å kunne skape det riktige uttrykket. Og det som i utgangspunktet skulle være en evolusjon, endte til slutt opp med et helt annet design enn det opprinnelige, sier Mykkeltveit og fortsetter:

– Løsningen har også tatt høyde for at hvert enkelt hotell skal ha plass til sin unike profil som representerer hotellets konsept.

Magiske øyeblikk

Classic Norway Hotels legger vekt på at hver enkelt destinasjon skal formidle stedets egenart, historie, natur og kultur, og at medarbeiderne skal skape magiske øyeblikk for gjestene i unike omgivelser i alle kjedens anlegg fra Grimstad i sør til Lofoten i nord.

– Å fortelle historien om magiske øyeblikk har vært fokus for innholdsstrategien til den nye nettportalen, som er en blitt en multisite på hele 24 hotellsider. Fra hovedsiden kan gjesten nå søke etter både opplevelser og destinasjoner på tvers av hotellene, fra hvalsafari i nord til Munch-vandring i sør, forteller, Cathrine Pangopoulos, leder for interaksjonsdesign i Uniform.

2a CNH Case Paraply
Classic Norway Hotels sin nye logo tatt i bruk på elementer som brukes i kjeden, her vist på paraply.
2b CNH Case Gavekort Resepsjon
Den rene og eksklusive visuelle profilen skal harmonere med kjedens hoteller, og her er et uttak på gavekort.
2c CNH Case Penn Blokk
Classic Norway Hotels sin nye logo tatt i bruk på elementer som kjedens gjester møter, her vist på konferanseblokk og penn.
2d CNH Case Magasin
Uniform har designet ny layout for Classic Norway Hotels’ magasin.
2e CNH Case Magasin
Designoppslag fra Classic Magasinet.

Fra opplevelse til kjøp

Mens mange hotellsider har fokus på booking for gjester som vet hvor de skal sove, så er classicnorway.no en portal som skal inspirere til nye og personlige opplevelser på nye steder. Nettstedet har en luftig oppbygning, med rom for spektakulære fotos og identitetsbærende typografi.

– Hvert hotell er bygd på de samme grunnelementene, men har egen profilbærende typografi og fargepalett som tar hensyn til universell utforming. Med eget domene og eget innhold forteller hvert av hotellene nå sin egen unike historie på nett, sier leder for interaksjonsdesign.

– Målet er at inspirasjonen skal føre til kjøp og booking, og at gjesten skal få en god reiseopplevelse helt fra bestilling til gjennomført besøk.

Den nye portalen er utviklet i samarbeid med dyktige frontend-utviklere i Kodeks.

3a CNH Case Web1
Classic Norway Hotels har fått en ny nettside som skal gi gjesten inspirasjon og reiselyst fra første øyeblikk.
3b CNH Case Web2
På den nye nettsiden til Classic Norway Hotels vil gjesten får inspirasjon til unike opplevelser fra hele kjedens hoteller.
3c CNH Case Web Tablet
Brukeropplevelsen av Classic Norway Hotels nye nettside er like inspirerende og god på nettbrett.
3d CNH Case Web Tablet Hoteller Alle
Den nye nettsiden er løst på en måte som gjøre at hvert hotell vil har sitt unike visuelle uttrykk. Uniform har også utviklet nye visuelle profiler for majoriteten av kjedens hoteller og rorbuanlegg.

Stolt

– Vi har fått et helhetlig og flott design som vi er svært fornøyde med og stolte av, sier Stephen Meinich-Bache, administrerende direktør i Classic Norway Hotels.

– Etter det gode samarbeidet med Uniform fremstår Classic Norway Hotels slik kjeden vil presenteres: En moderne hotellkjede, som ved siden av å tilby det ypperste av komfort og opplevelser også viderefører norsk kulturarv i uforglemmelige og naturlige omgivelser.

Andre involverte

S

Stephen Meinich-Bache

Administrerende direktør, Classic Norway Hotels

M

Mette Sæter

Markedssjef, Classic Norway Hotels

K

Kristian Gundersen

Styremedlem, Classic Norway Hotels