OBOS tok festivalsommeren hjem til norske stuer med JCP

OBOS er hovedsponsor for tre av Norges største festivaler, Slottsfjell, Festningen og Utopia. Sommeren 2022 ønsket OBOS å ta aktiveringen ut av festivalområdet og fylle byene med liv.

Hjemmefestival

Oppdraget ble gitt til JCP, som laget konseptet «OBOS Hjemmefestival», hvor privatpersoner kunne vinne festivalopplevelsen hjem til seg.

I OBOS sier vi at en by med et rikt kulturliv er et godt sted å bo. Da vi spurte JCP om et aktiveringskonsept som kunne ta festivalene ut av festivalområdet og fylle byene med liv, falt vi veldig for hjemmefestival-idéen, forteller sponsoransvarlig for kultur i OBOS, Hege Irene Asplund.

Alt man måtte gjøre var å sende et bilde av hvor du ville ha en hjemmefestival. Enten det var i stua, på kjøkkenet eller i dusjen! Vinnerne kunne invitere så mange venner de ville og alle som var med på hjemmefestivalene fikk billetter til de «ekte» festivalene også.

Vi elsker festivalsommeren i Norge og tidlig i prosessen spurte vi oss selv spørsmålet; «Hva om vi tar hele festivalen, med artister, streetfood og DJ – og setter det opp hjemme hos folk?». Det hørtes ut som en gøy opplevelse, som samtidig kunne gi OBOS den effekten de var jakt etter, sier kreatørene Christian Kruse og Victoria Allan i JCP PRAD.

Kampanjen ble promotert i OBOS og musikkfestivalenes sosiale medier-kanaler, med innhold fra de profilerte artistene som spilte på hjemmefestivalene. Innen kort tid fikk de over 600 bidrag fra personer som ønsket å vinne en hjemmefestival.

Når du skal pakke sammen en hel festival og sette det opp hjemme hos noen, er det viktig å holde tunga rett i munnen. Det er mange elementer som skal til for å lage en heidundrende hjemmefestival, samtidig som du skal sikre merkevarekjennskap for OBOS. Løsningen var en god blanding av sponsorelementer fra OBOS og de ekte musikkfestivalenes kreative elementer, sier prosjektleder i JCP Event, Vidar Windsland.

I tillegg til at festivalpartnerne til OBOS elsket den uvanlige sponsoraktiveringen, fikk kampanjen også gode resultater. Over halvparten av festivalpublikummet kunne navngi OBOS som festivalhovedsponsor på Slottsfjell, som resulterte i en uhjulpet kjennskap på 62,5 prosent.

Det er så flott at hele JCP-huset kan komme sammen og skape noe som fungerer så bra og gir så gode resultater for kunden. Helt fra kreativ konseptutvikling og markedsføring, til aktivering og gjennomføring. Det er det vi kaller «Better Together» her i JCP, forteller rådgiver i JCP PRAD, Aleksander Steinsvik.

Involverte byråer

95769 9dfb8 original
JCP PRAD
J

Jannicke Smevik Hoff

Prosjektleder

S

Sunniva Richardsen

Grafisk designer

R

Robin Aasen

Motion designer

JCP Event Eventbyrå
V

Vidar Windsland

Prosjektleder

P

Pål Aamodt

Kundeansvarlig

R

Rikke Gustava Lysell

Event manager

Scream Media Filmproduksjon
M

Marte Mikkelsen

Produksjonsleder

Ø

Ørjan Aslaksen

Fotograf

Andre involverte

H

Hege Irene Asplund

Sponsoransvarlig kultur, OBOS