Oda serverer appetittvekkende innhold med Bow

Lyden av matlaging er i fokus når innholdsbyrået Bow bygger videre på Odas audiovisuelle uttrykk.

Hovedbilde Oda Bow

Langvarig samarbeid

Åsmund Holien Mo er daglig leder i Bow og har samarbeidet med Oda siden 2016. Da het de Kolonial.no og holdt til i et lite lagerlokale på Kalbakken. Siden den gang har de vokst til over 300 ansatte, med butikker i flere land og et visuelt uttrykk man kjenner igjen.

– Dette er en av flere pågående serier i et stort samarbeid, som hele tiden handler om å forme, spisse og forvalte det visuelle uttrykket, i tråd med merkevaren og på tvers av kanaler, forteller Holien Mo.

Oppdraget fra Oda var å produsere filmer som passet inn i den eksisterende fotostilen til merkevaren. Uttrykket skulle være inspirerende, fungere godt som reels på Instagram og ha et rikt lydbilde.

– Gjennom reels kan vi snakke direkte med eksisterende og potensielle kunder, og være til stede og synlige på flater hvor matglade mennesker allerede er på søken etter inspirasjon. Ved hjelp av Bow ønsker vi å skape et unikt, inspirerende og gjenkjennelig Oda-uttrykk, forteller Silje Feiring i Oda.

Feiring er content manager for Dinner i Oda og er en del av produksjonsteamet bak filmene, med Julie Høegh Larsen foran komfyren og Holien Mo på video, lys og lyd.

Inspirerende innhold som funker

– Vi har vokst sammen med Oda og vært med hele veien. Det gjør at vi i dag kan sikre god forvaltning av bildestilen i alle ledd, uavhengig hvor i organisasjonen oppdraget kommer fra, sier Holien Mo.

I utviklingsprosessen har det vært stor bevissthet rundt hvordan filmene oppleves av seerene. Videoene produseres løpende med dette i bakhodet og det ligger et tydelig fokus på å få frem Odas visuelle uttrykk til de nyanserte lydene av matlaging.

– Vi har i større grad kombinert matlaging og nøye utvalgt musikk i Reels, og opplever at det ene ikke må utelukke det andre. Et annet bevisst valg er å filme over skulderen til personen som lager maten, for å gi seerne inntrykk av at de selv er på kjøkkenet i den situasjonen, forklarer Holien Mo.

– God mat trenger ikke være vanskelig! Det er dette vi i Oda ønsker å formidle ved å ta deg med inn på kjøkkenet vårt, sier Feiring.

De nye filmene spiller videre på en klassisk oppskriftfilm, men har et mer uhøytidelig og personlig uttrykk, som inviterer seeren inn i selve videoen ved bruk av enkle virkemidler.

– Det skal se bra ut, det skal matche merkevaren og det skal funke. De tre punktene er viktige for å komme i mål, forteller Holien Mo.

Klippene ble primært laget for Instagram og har siden vist seg å fungere svært godt som annonser på inspirasjonssiden Pinterest.

– Akkurat det var en hyggelig overraskelse. Vi produserer innhold med tanke på hvor det ferdige produktet skal publiseres til slutt, så det er gøy å se at filmene fungerer flere steder. Pinterest er en utrolig spennende og litt oversett plattform som vi har stor tro på til riktig prosjekt.

Her kan du se filmene på Instagram:

Blomkålsuppe
Gnocchi med tomat og burrata
Agurksalat
Fisketaco

Involverte byråer

Bow 5
Bow
Å

Åsmund Holien Mo

Videoprodusent

Involverte

J

Julie Høegh Larsen

Kokk

S

Silje Feiring

Ansvarlig hos Oda