– BI har en klar strategi som handler om å bredde ut økonomibegrepet og vise at kunnskap om økonomi er viktig uansett om man vil jobbe med mennesker, veldedighet, finans, ledelse, innovasjon eller markedsføring, sier markedssjef Arne Wellberg i fra BI.
I den nye kampanjen har BI fått med seg flere kjente navn til å spre budskaper, blant andre miljøaktivist Nina Jensen, skuespiller Thomas Hayes, NHO leder Kristin Skogen Lund, integreringsprosjektet Sandwich Brothers og inkubatorleder i StartupLab, Lauga Oskarsdottir.
Konseptet etableres i disse dager med filmen «Alt er økonomi» regissert av Kavar Singh (Atlas). Filmen følges opp av korte foredragsfilmer og artikler som går i dybden og forklarer økonomien på ulike områder.
Rådgiver Mari Evju i Carat kan fortelle at kampanjen så langt har levert meget sterke resultater og at filmene definitivt treffer interessen hos målgruppen. Totalt har filmene generert 8,2 millioner visninger med en viewthrough rate på 30 prosent. Benchmark i bransjen er 19 prosent på 30 sekunder.
– Det er relativt unikt at en 60 sekunder leverer 27 prosent viewthrough rate, uttaler Evju.
– Vi har fått med oss anerkjente mennesker med viktig innsikt og sterke meninger. Vi ser nærmere på miljøvern, fremtidens Norge, svart økonomi, entreprenørskap, teknologi og flyktninger. Og, om det lønner seg å sparke treneren …
– Her blir det spennende, relevant og interessant innhold for alle, sier kreatør Marianne Knutsen fra Los.
Involverte byråer
Los & Co
Atlas Filmproduksjon (hovedfilm)
The Film Agency Oslo Filmproduksjon
Carat Norge a.s Mediebyrå