Ølefanten i rommet

Hvordan markedsføre en ølfestival uten å snakke om øl?

Da en gjeng ølentusiaster i Stavanger ble enige om å lage en ny spesialølfestival fri for industripilsner, var første punkt på agendaen et møte med Bevillingsseksjonen for å finne ut hva som kunne kommuniseres innenfor lovens grenser. De var ikke klar over hvor strengt Bevillingsseksjonen i Stavanger håndhever vedtektene.

Løsning: I stedet for å protestere på rammene, tok de dem som en kreativ utfordring. All alkoholreklame ble unngått. I stedet ble festivalens program og deltakende bryggerier sladdet. Resultatet var at nysgjerrige mennesker selv fant fram til innholdet og spredte det på sosiale medier.

Festivalen ble på alle måter en suksess, selv om ordet øl aldri ble brukt. Samarbeidet med Bevillingsseksjonen var førsteklasses. Tilbakemeldingene fra bryggeriene var strålende, det samme var dommen fra publikum.

Natt&Dag kåret What’s Brewing til årets festival i Stavanger og til slutt fikk vi endret norsk lov, ikke så verst synes vi.

Involverte byråer

95091 35f6f original

Melvær&Co