Om bier og betong

Kongsvinger-byrået Gandalf Kommunikasjon, anført av Oslo-kontorets leder Thomas Cappelen Malling, har laget ny visuell identitet for Skedsmo Betong.

22181 11565 original
22182 77a39 original
22255 ef9b6 original

– Betonggiganten Skedsmo Betong ba oss om å skape sin nye visuelle identitet. Snart får kundene deres betongen levert av arbeidsbier, sier Thomas Cappelen Malling, rådgiver og leder i Gandalf Kommunikasjon avdeling Oslo.

Briefen var å maksimere synlighet og gjenkjenning. I og med at betongbilene deres stadig er å se på veiene, ble disse vedtatt som spydspissen i identiteten. Anleggstrafikk er i veien for folk. De kan sinke trafikken og bråke. Et positivt publikumsmøte ble dermed sentralt i designstrategien. Biedesignet er avvæpnende og muntert.

– Vi så en morsom kobling mellom bier i arbeid, som leverer pollen til bikuben, og en betongprodusent som leverer betong til sine kunder, sier Per-Magnus Rønning, designer i Gandalf Kommunikasjon avdeling Oslo.

– Med denne visuelle løsningen vil Skedsmo Betong spre glede og vekke barnet i oss når de suser til og fra byggeplassene, jo større sverm, desto bedre, sier Cappelen Malling.

– Heksagonformene i den nye logoen symboliserer det kjemiske forholdet mellom ingrediensene i firmaets betongformel. Blandet av arbeidsbier; de gule og svarte formene assosierer en bikube.

Den nye bilflåten ruller ut sammen med ny nettside og resten av identitetspakka i tiden som kommer.


Involverte byråer

Gandalf