St1 er en liten aktør i det norske drivstoffmarkedet. Kjeden har 39 automatstasjoner på det sentrale østlandsområdet, og de er nå helt åpne om gjeldene drivstoffpriser.
– Vi jobber vi hele tiden med å gjøre det enkelt for folk å følge med på St1s priser, i et marked der prisene varierer fra time til time, og fra stasjon til stasjon. St1 skal være kjent som bilistenes venn i kampen mot høye drivstoffpriser, forteller tekstforfatter Petter Andersen i Creuna.
Utnyttet Googles potensiale
Løsningen ble til gjennom tett samarbeid mellom Creunas kreative og tekniske utviklere, Google og MediaCom. Ved å utnytte funksjonaliteten i verdens største søkemotor var det ikke bare enklere enn noen gang å følge prisene. Brukeren kunne også bli guidet hele veien frem til rimelig drivstoff.
Ved et enkelt søk (St1 + område) fikk bilistene se og sammenligne St1 priser ved nærmeste stasjon (geolokalisert), eller sett prisene på en bestemt stasjon underveis på sin vei fra A til B. I Google Maps fikk man samtidig veibeskrivelse til stasjonene. På mobil kunne man dessuten benytte Google Maps’ innebygde, stemmestyrte navigasjonssystem.
Muligheten for å få St1s oppdaterte priser dirkete oppdatert i Google ble kommunisert på egne flater og i en radiokampanje. Dessuten ble det jobbet aktivt med søkeordsoptimalisering i gjennom hele kampanjen. I løpet av kampanjeperioden 15. juli til 30. september ble prisene totalt vist 108.360 ganger på mobil og desktop.