I et år der konsertsalene har vært stengt og orkestrene ikke har kunnet spille konserter live, har Oslo-Filharmonien i stedet satset på digitale plattformer for å nå både nytt og eksisterende publikum. I tillegg til den digitale konsertserien «Mellomspill» og podkastserien «Lytteren», fikk OFO idéen om å presentere livet i det 100 år gamle og internasjonalt kjente orkestret gjennom en serie korte filmer for sosiale medier. Produksjonsselskapet Både Og fikk oppdraget høsten 2020, og resultatet er 12 korte filmer under tittelen «Oslo-Filharmonien bak scenen/Behind the scenes».
– Målet er å skape personlig tilknytning til musikerne og dermed øke både kjennskap til og kunnskap om klassisk musikk som kunstform. Hva er det som står på spill for musikerne? Hva er de redde for? Hva gir dem et kick? sier Liv Beate Skavdahl, kommunikasjonssjef i Oslo-Filharmonien.
– For en bukett med morsomme, fascinerende, og interessante personligheter og så er det jo noe fascinerende og nesten mystisk med dirigenter, synes jeg, det var noe jeg ville borre litt i, sier regissør Andres Heger-Bratterud fra Både Og.
– Basert på seertallene etter de første episodene er vi svært fornøyd med resultatet. Ikke minst det å bli eksponert for Klaus Mäkelä tror vi har vekket interessen hos et atskillig yngre publikum enn dem vi vanligvis treffer på konsert. Vi håper selvsagt de vil kjøpe billett til en live musikkopplevelse med Oslo-Filharmonien når vi er tilbake i salen, sier Liv Beate Skavdahl.
Involverte byråer
Andres Heger-Bratterud
Regissør
Alexander Balchen
Produsent
Tor Egil Scheide
DoP
Sindre Skollevoll
Lyd
Involverte
Liv Beate Skavdahl
Kommunikasjonssjef i Oslo Filharmonien
Liv-Randi Risstad Holann
Digital kommunikasjonsrådgiver i Oslo Filharmonien
Fred-Olav Vatne
Nettredaktør i Oslo Filharmonien
Lars Petter Hagen
Utviklingssjef i Oslo Filharmonien
Alex Taylor
Kunstnerisk plansjef i Oslo Filharmonien