Østbanehallen blir Ø

Brandlab har utviklet den visuelle profilen til nye Østbanehallen.

39143 e89d2 original
39144 dd7b2 original
39145 50cf6 original
39146 1d8b8 original
39147 f468e original
39148 60a6a original
39149 de92a original
39150 8dbaf original
39151 f3cb7 original
39152 4942d original

Østbanehallen går i disse dager gjennom omfattende oppussings- og fornyelsesarbeider, og vil innen et års tid fremstå i helt ny drakt under navnet Ø. Ambisjonen er å skape et helårs torg med en rekke ulike spisesteder og forretninger innenfor Østbanehallens unike arkitektoniske rammer. Oppgaven med å utforme hallens nye visuelle profil gikk til Brandlab.

– Med profilen ville vi skape et stilrent og lett gjenkjennelig uttrykk som tydelig markerer overgangen fra gamle Østbanehallen til nye Ø, sier Einar Hatlo, kreativ leder og partner i Brandlab.

Logoen er profilens viktigste identitetselement, da den er noe store deler av befolkningen i Oslo vil forholde seg til hver eneste dag.

– Ø-en er en stilisert utgave av bygget. Den er åpen og ønsker alle velkommen inn til rommet i midten som utgjør selve hallen, det nye byrommet hvor noen vil haste gjennom, mens andre vil se på livet og la tiden gå litt saktere, forteller Hatlo.

Rik fargepalett og lekne ikoner

Profilens rike fargepalett er inspirert av lyset, og at det uansett tid på døgnet og årstid skal være liv og atmosfære på Ø.

– Fargepaletten er kanskje litt mer feminin enn maskulin, men så er også Østbanhallen en av Oslos klassiske skjønnheter, sier Hatlo.

Ikonene, som blant annet skal symbolisere de ulike spisestedene i den gamle stasjonshallen, henter sin inspirasjon fra informasjonsskilt som typisk finnes på togstasjoner, og som er universelle og lette for alle å forstå. Stripemønsteret i ikonene er hentet fra den skrå streken i Ø-logoen, og gir ikonene et unikt uttrykk.

– Tanken er at de ulike ikonene skal være med på å gjøre profilen mer leken og levende, forteller Hatlo.

Fornøyd oppdragsgiver

Det er Rom Eiendom som er oppdragsgiver og står bak oppussingen av Østbanehallen som finner sted i disse dager. Selv om den nye hallen ikke åpner før om et års tid, var det viktig for Rom Eiendom å få på plass en tydelig visuell profil allerede nå slik at man kan bruke tiden frem til åpningen på å bygge Ø som merkevare.

– Vi er veldig fornøyde med profilen vi har endt opp med – det er et moderne uttrykk som likevel har en klassisk utforming og ivaretar hallens historiske betydning på en god måte, sier Trond Rusten, prosjektdirektør i Rom Eiendom.


Involverte byråer

Brandlab