Øya-TV på Instagram

Anorak har laget TV for Øyafestivalens Instagram-konto.

59935 f3a3a original
59917 324bb original
59929 c8e7e original
59920 30f28 original
59923 d9827 original
59926 8cbf5 original
59932 8e8fe original

– Vi har, kort sagt, laget TV for Øyafestivalens instagram-konto sier Eirik Johansen i Anorak.

– Og responsen viser at det virker. Moro.

– Sjangeren grenser mot infotainment. Foreløpig er det produsert og publisert åtte kortfilmer, med mange flere i pipeline frem mot festivalåpningen. Det er blitt en slags trippy barne-tv-kanal, der vår venn Amir forteller deg alt det du trenger å vite om Øya 2015, forteller han.

En «syrete» rød tråd

Eirik forteller også at innholdet i kortfilmene formidler artistpakker, artistlanseringene, gir miljøtips, har quiz’er og nyttig info.

– Alt produsert langs en fragmentert «syrete» og rød tråd. Utrolig gøy å jobbe med Norges beste musikkfestival og en fremoverlent gjeng med masse innsikt. Når dette kombineres med at Øya gir oss tiltro og frihet, ligger alt til rette for gode løsninger. Vi kan ikke la være å bli imponerte over festivalen og folka bak. Vi snakker om en institusjon, som samtidig holder seg utrolig friske og helt i fronten av feltet. Med 30 filmer totalt, har det vært viktig med flinke folk på laget. Babusjka har hjulpet oss med innspillingen og Henrik Haagensen har produsert alt av musikk, eksklusivt for prosjektet. I tillegg har vi fått bidrag fra flinke animatører fra inn- og utland.

Markedssjef Birgitte Mandelid i Øyafestivalen understreker viktigheten av at Anorak kjenner produktet godt.

– Vi hadde uformelle samtaler og idéutvekslinger «i godt lag», uten tanker om noe mer. Underveis følte vi at «her var det noe», og med entusiasme og lave skuldre kjørte vi i gang. Amir, som er en mester i forstå situasjoner og visualisere dem, kom med på laget. Det hele kulminerte i en av de beste og morsomste arbeidsdagene jeg har hatt!

– Noen tiltak gjøres av lyst og som et overskuddsprosjekter. Vi visste hvor vi skulle, og kunne leke og spille med idéer og tanker. Jeg tror alle avsendere har lett for å gjenta seg selv. Her kunne vi tenke nytt. Vi utfordret våre venner i Anorak til å sikre budskapet, at vi faktisk har noen få ledige billetter igjen, samtidig som de hjalp oss til å tenke nytt, humoristisk og motiverende, både for oss som avsendere og for Øyafestivalen-deltakerne.

Innsikt og kjærlighet

Johansen i Anorak sier han er glad for at Øya har mye på hjertet, samtidig som de evner å fokusere i måten de kommuniserer på.

– Dette er et solid konsept, som blir utsolgt år etter år. Målet er heller å kommunisere et innhold og en holdning, som sikrer enda mer innsikt og kjærlighet til festivalen. Vi håper mange skal like Øya bittelitt mer, fordi de liker innholdet i noen små tegnefilmer, der de for eksempel får vite litt mer om Øyas unike miljøsatsing.

– Vi har hatt det veldig gøy når vi har jobbet med dette og håper det skinner igjennom, sier Eirik.

– Fra en rolig start, med hyggelige tilbakemeldinger, merker vi at bølgen vokser, sier Mandelid på vegne av Øyafestivalen.

– Vi har dermed oppnådd hensikten!

Se et utvalg av filmene her:

Involverte byråer

A

Anorak