Podme med ny visuell identitet og nytt kommunikasjonskonsept
Schibsteds podkastsatsning, Podme, har fått hjelp av Anorak, Bold og NoA Consulting når de nå relanserer merkevaren med ny visuell profil og nytt kommunikasjonskonsept i Norge, Sverige og Finland.

Den nye visuelle profilen og det nye kommunikasjonskonseptet til Podme har sprunget ut fra et omfattende strategi- og innsiktsarbeid utført av NoA Consulting, Bold og Anorak. Der fant man ut at den største driveren for podkastlytting og betalingsvilje ligger i skjæringspunktet mellom rutine og kvalitetstid / egentid.
For å lansere den nye merkevaren har Anorak utviklet kommunikasjonskonseptet Gå inn i podkastbobla. Den første kampanjen, som består av et knippe filmer skapt for digitale kanaler, samt utendørs, fokuserer på hvordan podkast tar deg med inn i en egen verden av underholdning, true crime og sterke historier.
– Kampanjen springer ut fra noe vi håper flere kan kjenne seg igjen i – det kan være vanskelig å holde tilbake følelsene når du lytter til noe morsomt, trist eller spennende. Og sitter man i bobla si, glemmer man gjerne hvor man egentlig er, sier Eirik Johansen og Øistein Markus Holm, kreativt team i Anorak.
Bold står bak den nye visuelle identiteten, som skal gjøre Podme distinkt i en kategori i vekst.
Designkonseptet «Portalen til podkasbobla» visualiserer reisen inn i den bobla du havner i når du lytter til en podkast, og ideen er at Podme er portalen som åpner seg, gir innpass og tilpasser seg det unike innholdet. Inspirert av lydbølger fra stemmene bak podkastene, er det skapt et design som gjør at portalen blir både dynamisk og levende.
– Podmes største styrke er at vi har utrolig godt innhold hos oss, med både et bredt utvalg og høy kvalitet på podkastene vi tilbyr. I innsiktsarbeidet fant vi ut at for mange er det helt umulig å se for seg å vaske huset eller gå en tur uten å lytte til podkast, som resulterte i konseptet Gå inn i podkastbobla, sier Helene Bjarre, marketing manager i Podme Norge.
Målet til Podme er å fortsette den raske veksten på tvers av markeder, med et visuelt uttrykk og et konsept som treffer folk på tvers av de tre nordiske markedene.
Involverte byråer

Maja Berthelsen
Designer
Martin Iversen
Regissør
Colleen Christiansen
Produsent
Hanne Rognstad Østenfor
Rådgiver
Hanne Norstrøm Ness
Rådgiver
Oscar Lundgren
Analytiker

Karine Klundby
Produsent
Andre involverte
Sara Gustavsson
CMO, Podme
Helene Bjarre Solbakken
Marketing Manager Norge, Podme
Amalie Kongsore Beck
Visual Content Producer, Podme
Ville Väärni
Head of Marketing Finland, Podme
Christos Zavros
Marketing and Communications Manager Finland, Podme
Hedvig Engell
Marketing Manager Sverige, Podme