Postens julefilm vil inspirere flere til å bli med i klimadugnaden

I årets julekampanje forteller Posten en kjærlighetshistorie – og denne gangen settes søkelyset på klimakampen. Posten vil dele kunnskap og håper flere vil bli inspirert til å bidra. Kampanjen er utviklet av POL og produsert av Arts & Sciences.

Posten Jul 2022 2

– Vi ser at klima og miljø er viktig og engasjerer spesielt de unge. Klimatoppmøtet i Sharm El Sheikh har vakt oppmerksomhet de siste ukene. Bevisene er klare – vi kan fortsatt gjøre noe for å nå 1,5 graders-målet, sier Monica Solberg, markedsdirektør for Posten og Bring.

Hun mener alle kan bidra og gjøre gode klimavalg.

– Med julefilmen ønsker vi i Posten å skape en plattform for å snakke om klimasaken, dele erfaringer og vise hvordan du og alle kan bidra, sier markedsdirektøren.

I kraft av å være en av Nordens største logistikkaktører må Posten ha et bevisst forhold til at vi er en del av problemet. Siden 2012 har derfor Posten-konsernet kuttet 51 prosent av sine CO2-utslipp og distribusjonen skal være utslippsfri innen 2030.

– Her ligger også nøkkelen, å snu det til noe positivt, se mulighetene og være en del av løsningen, fortsetter Solberg.

Bakgrunnen for ideen ligger i PWCs Klimaindeks som viser at blant de 100 største norske bedriftene er det kun 10 som faktisk kutter utslipp i henhold til målene satt i Parisavtalen. Skal vi nå klimamålene, må flere bidra. Det er på tide at også næringslivet tar bladet fra munnen. Håpet er at årets julekampanje vil motivere andre bedrifter til å trappe opp sin klimasatsning.

– Årets julefilm handler om klimaet, men i stedet for å fokusere på kalde tall og klimaangst, er dette en kjærlighetshistorie der vi har lagt vekt på mellommenneskelige følelser og relasjonene vi har til de som er nærmest oss, sier Rikke Sofie Jacobsen og Pia Emilie Lystad, kreatørene bak kampanjen i reklamebyrået Pol.

Filmen har premiere på TV og kino søndag 20. november.

Se hvordan du kan gjøre hverdagen enklere og mer miljøvennlig: https://www.posten.no/enklere-hverdag

Hovedfilmen.

Involverte byråer

Arts & Sciences Filmproduksjon
S

Sean Meehan

Regi / DoP

S

Sam McGarry

Executive Producer / Producer

J

James Bland

Executive Producer

L

Lauren Highman

Head of Production

T

Tom Rickard

Goody Bag (A&S rep Scandinavia)

BAS Productions Linjeproduksjon

Cut+Run Klipp

Massive Music Lydmiks

Turning Studios Musikk
E

Elliott Wheeler

Komponist

Alter Ego Postproduksjon