360 grader for Chess

I de nye reklamefilmene til Chess valgte Myreze å benytte seg av 360-kamera.

55358 b8ef5 original
55361 528e9 original
55364 8ef68 original
55367 8e43a original
55370 d01f9 original
55373 ce938 original
55376 14706 original
55382 69476 original
55385 365e6 original
55388 a1ebd original

Chess ønsket unike reklamefilmer og animasjon for å umiddelbart trekke publikums oppmerksomhet de første sekundene. Ideen kom etter de benyttet seg av samme type teknikk til vignetten for TV 2 sommertid.

Miniglobe-formatet er 360-graders bilder som er reversert, og det har blitt benyttet i flere år, men først nå har det latt seg gjøre å filme i dette formatet. Firmaet Myreze tok det store steget med å utvikle teknikken fra å gå fra vanlig perspektiv til en mini-globe.

– Det er jo som å filme i blinde, så det må mye planlegging til for å få dette til å fungere. Gevinsten i seg selv er å erfare at det lønner seg å tørre å prøve ut nye ting, sier kreativ leder Björn Myreze.

Den nye teknikken filmes ved å bruke seks kameraer hvor alle kamerabevegelser kan settes sammen i etterarbeidet, og de kan gå fra closeup til globeutsnitt og også leke seg med å reversere dette.

– Stitchingen i etterarbeidet er et kunstverk i seg selv, det tok sin tid å knekke denne koden, sier 3D- og etterarbeidsansvarlig Remi Vaage.

Chess-filmene er ett resultat av deres samarbeid med Chess og MK Norway hvor de sammen utformet ideen om å benytte seg av Chess sin karakteristiske fargepalett og ta utgangspunkt i sirkelformen som går igjen som en rød tråd i filmen, samt kameraføringen som går inn og ut av globen.

Det var rett og slett et fantastisk kreativt prosjekt der MK & Myreze fikk jobbe sammen med en kunde som virkelig tør å tenke nytt.

Involverte fra Chess: Alexander Solberg, Christian Kalvenes, Cecilie Middelthon-Moe og Christine Fredheim.