RiksTV frir til den norske folkesjela med OL-film

OL er TV-tid, og RiksTV har sammen med reklamebyrået Hyper gjennom høsten jobbet fram en reklamekampanje i forbindelse med vinterens store TV-høydepunkt.

87918 80ec2 original
87919 2ac24 original

Resultatet gikk på luften søndag kveld på blant annet TV 2 og MTGs kanaler, og tar utgangspunkt i den åtte timer store tidsforskjellen mellom Norge og PyeongChang, som fører til at mange av OL-sendingene starter midt på natta.

– Det er ingen hemmelighet at nordmenn er over snittet interessert i vinter-OL. Dette, kombinert med at flere av øvelsene går om natten, gjør at Norge trolig er det eneste landet i verden hvor folket kommer til å samles foran skjermen nattestid for å følge OL-sendingene, sier kommersiell direktør i RiksTV, Ole André Skarbøvik.

Reklamefilmen er på det meste en tre minutter lang film, som skal vise samholdet i det norske folk samt skape forventninger til OL. Den tar for seg fem ulike seeropplevelser, satt til musikk som er spesiallaget for filmen. Filmen vil bli versjonert ut i mange forskjellige lengder og formater til TV og nett.

Musikk er et fantastisk virkemiddel

RiksTV og Hyper har også fått med seg musikkbyrået EKKO på laget, som fasiliterte det musikalske arbeidet i prosjektet. De engasjerte Made management i Bergen og artisten dePresno, som sammen med Odd Martin Skålnes og Silja Sol skrev og produserte låten «Det lysner» (gis ut på Sony Music).

– Musikk er et fantastisk virkemiddel for å formidle stemning og følelser, og for oss var det sentralt fra første dag å finne den rette musikken til den historien vi ønsket å formidle. For oss ble dePresno en perfekt match. Han har en herlig sound som passer tiden godt, og sangen løfter virkelig filmen. Han var også oppriktig gira på prosjektet og forsto det filmatiske aspektet ved det. Vi er veldig fornøyde med resultatet, sier Skarbøvik.

Skummelt å skrive på norsk

dePresno, som vanligvis synger på engelsk, sier at målet da de skrev sangen var å lage en låt som klarte å fange det veldig konkrete øyeblikket med morgenstemning. Han innrømmer også at det å skrive på norsk var en ganske skummel greie.

– Jeg er veldig fornøyd med balansen vi havnet på. «Det lysner» er en låt med en hel del morgenstemning, lys og kos, sier dePresno.

Også dePresnos manager, Per Mygland i Made, er fornøyd med resultatet, og ser positivt på denne typen samarbeid mellom artist og merkevare.

– Innimellom blir det laget reklamekampanjer der stemninger i bilder og musikk smelter sammen og får fortelle en historie på egenhånd. RiksTV sin OL-kampanje er et slikt tilfelle, og det er veldig givende for en artist å bidra i en kampanje der musikken blir satt så til de grader i fokus, sier Per Mygland.

Det er Bacon som har stått for produksjonen, med svenske Tobias Granström som regissør.