Røde Kors-magasinet i ny drakt

Den humanitære bevegelsens papirmagasin kommer i disse dager ut i ny design og nytt format. Ny leverandør på design og redaksjonell rådgiving er Nucleus.

15635 7c0e3 original
15636 1e5b1 original
15637 e2846 original
15638 7deee original
15639 2927b original
15640 8713f original
15641 42945 original

– Vi har brukt høsten til å løfte magasinet med et mer spennende og tidsriktig design. Det vil gi oss flere muligheter til å presentere hva Røde Kors gjør både i Norge og i verden på en bedre måte, sier mediesjef i Røde Kors i Norge, Jon Martin Larsen.

For mange medlemmer i Røde Kors er magasinet den viktigste kontakten de har med organisasjonen i løpet av året.

– Det er viktig for oss å vise fram varierte temaer i hvert nummer. Fortsatt vil leseren finne nyhetsstoff, tema-sider og faste spalter som profilintervjuer, ildsjeler og småstoff, sier redaktør Marianne Wellén.

To separate utgivelser.
Nucleus ble valgt som ny samarbeidspartner for redesign og produksjon av Røde Kors-magasinet og av Hjelp-magasinet. Røde Kors-magasinet har et opplag på mellom 130.000-140.000 og kommer ut fire ganger i året. Hjelp-magasinet sendes til Røde Kors' givere og kommer ut to ganger årlig.

– En av utfordringene vi i redaksjonen har er å vise oss godt frem som bred humanitær organisasjon. Dette krever et magasin som har rom for store variasjoner, samtidig som det er lett gjenkjennelig, sier redaktør Wellén.

– Det er også valgt et nytt utrykk og nye fonter, fargepaletten er utvidet, samtidig som det blir lagt enda mer vekt på å gi plass til de gode bildene. Det nye designet håper vi bidrar til å formidle enda bedre både de sterke historiene og de lysbetonte småsakene, sier Wellén.

Team fra Nucleus har vært:
Design og ide: Mari Amundsen Westby
Rådgivning og prosjektledelse: Thomas Skjennald


Involverte byråer

91827 668e4 original

Nucleus