– Vi har brukt høsten til å løfte magasinet med et mer spennende og tidsriktig design. Det vil gi oss flere muligheter til å presentere hva Røde Kors gjør både i Norge og i verden på en bedre måte, sier mediesjef i Røde Kors i Norge, Jon Martin Larsen.
For mange medlemmer i Røde Kors er magasinet den viktigste kontakten de har med organisasjonen i løpet av året.
– Det er viktig for oss å vise fram varierte temaer i hvert nummer. Fortsatt vil leseren finne nyhetsstoff, tema-sider og faste spalter som profilintervjuer, ildsjeler og småstoff, sier redaktør Marianne Wellén.
To separate utgivelser. Nucleus ble valgt som ny samarbeidspartner for redesign og produksjon av Røde Kors-magasinet og av Hjelp-magasinet. Røde Kors-magasinet har et opplag på mellom 130.000-140.000 og kommer ut fire ganger i året. Hjelp-magasinet sendes til Røde Kors' givere og kommer ut to ganger årlig.
– En av utfordringene vi i redaksjonen har er å vise oss godt frem som bred humanitær organisasjon. Dette krever et magasin som har rom for store variasjoner, samtidig som det er lett gjenkjennelig, sier redaktør Wellén.
– Det er også valgt et nytt utrykk og nye fonter, fargepaletten er utvidet, samtidig som det blir lagt enda mer vekt på å gi plass til de gode bildene. Det nye designet håper vi bidrar til å formidle enda bedre både de sterke historiene og de lysbetonte småsakene, sier Wellén.
Team fra Nucleus har vært:
Design og ide: Mari Amundsen Westby
Rådgivning og prosjektledelse: Thomas Skjennald
Involverte byråer
Nucleus