




Det ble en annerledes sommer for alle, hvor vi ikke kunne reise som vi pleier, og for mange ble det også mer tid hjemme i byen. Ruter sine sommerkampanjer handler ofte om å samle flest mulig til felles opplevelser i parker og andre folksomme destinasjoner som du enkelt kommer til med buss, bane og trikk. I år måtte vi tenke annerledes.
– Det er finnes utrolig mye spennende og morsomt i lokalmiljøet, noe man i en hektisk hverdag kanskje glemmer eller tar som en selvfølge. Vi syntes det var en super idé å bruke den spesielle situasjonen til å hylle disse lokale perlene, og oppfordre folk til å utforske sine lokale severdigheter, sier Yvonne Waage, ansvarlig for markedskommunikasjon i Ruter.
Det ble trukket frem i alt 15 lokale destinasjoner i Oslo & Akershus, som ble løftet frem i en typisk turistattraksjon-stil. Det ble produsert nøkkelringer, capser, kopper og postkort på et utvalg av destinasjonene, disse ble delt ut i en egen suvenirkiosk. Attraksjonene ble promotert lokalt på boards og digitale kanaler.
– Det var veldig gøy å se hvordan lokalmiljøet responderte på kampanjen og stoltheten det frembrakte både gjennom engasjement i sosial medier og ved suvenirkiosk. Suvenirene ble revet bort av entusiastiske folk fra nabolaget, sier byråleder Kristian Kristiansen i SMFB.
Involverte byråer

Sindre Grøn
Motiondesigner
Eivind Roar Pedersen
Motiondesigner
Eli van der Eyden
Tekstforfatter
Francesca Miani
Designer
Kristin Henriksen
Grafisk designer
Susan Bruusgaard
Designer
Stephanie Gargantini
Digital designer
Amanda Wien
Prosjektleder
Anne Kristin Diserud
Prosjektleder
Maria Oljemark
Rådgiver
Anniken Ulfsrud
Prosjektleder
Madeline Børgesen
Koordinator
Ketil Skogheim
Filmfotograf