









Høsten er høysesong for innflytting til Oslo, og Ruter bruker anledningen til å slå et slag for en varmere og mer inkluderende by. Gjennom de neste ukene vil folk i Oslo og Akershus bli kjent med 11 nye medborgere og -passasjerer gjennom plakater ombord, utendørs rundt om i byen og i korte dokumentarfilmer på sosiale medier.
Målet er å få frem hovedstadens inkluderende side.
– Vi har alle vært det, en eller annen gang: ny i klassen, ny på laget eller ny i byen. Når mange også sliter med ensomhet etter å ha flyttet hit, motiverte det oss til å gjøre noe. Derfor ønsker vi alle nye i Oslo velkommen, og minner våre reisende om hvor mye et smil eller et «hei» kan bety, sier ansvarlig for markedskommunikasjon i Ruter, Yvonne Waage (se filmene nederst i saken).
Fra Paris/Lofoten/New Dehli/Stavanger til Oslo
Personene vi møter er ekte mennesker med ekte historier. De har alle ulik bakgrunn og ulike grunner til å komme til Oslo. Fra Paris kommer Patrice (44), som flyttet til Oslo for å være mer sammen med barna sine. Fra Stavanger kommer Hedvig (14) som ble med mamma som skulle studere. De beskriver sine møter med Oslo, og setter ord på den sårbarheten som oppstår når man står der helt alene og skal ta fatt på en ny tilværelse.
Ensomhet truer
Gjennom sommeren har det vært flere oppslag rundt ensomhet i Oslo, da nyere målinger fant at nær en av tre studenter har opplevd ensomhet
– Dette er alvor og noe som egentlig angår alle oss som bor her. Derfor føles det både fint og riktig at Ruter, som jo er den som binder denne byen sammen, kan engasjere seg i å binde oss som bor her litt tettere også, sier kreativt team i SMFB, Hans Martin Rønneseth og André Koot.
Nye takter fra Ruter
Det er snart gått et år siden Ruter valgte SMFB som sitt nye reklamebyrå etter en omfattende anbudskonkurranse. Selv om samarbeidet har resultert i mange kampanjer siden den gang, har de samtidig jobbet parallelt med et prosjekt vi nå ser resultatet av.
– SMFB vant pitchen på et tankesett vi falt veldig for. Dette har vi utviklet videre sammen, og har vi nå en klar plan for hvordan vi skal styrke den emosjonelle delen av merkevaren vår. Fremover vil folk se at Ruter er en merkevare som engasjere seg i byen vår, og som bidrar til å gjøre byen mindre på flere måter, forteller Waage.
Kampanjefakta
Kampanjen inkluderer portretter av 11 ulike mennesker, som alle er nye i Oslo. Disse vil sees ombord i alle busser, båt, trikker og baner. Av de 11, er fem portrettert i små dokumentarfilmer som vil gå på kino og på sosiale medier.
Kampanjen varer mellom uke 37 og uke 41.
Andre involverte
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2018 Utendørs/Omgivelser
-
Gullblyanten 2018 Integrert