I januar vant Anorak oppdraget med kampanjen. Det kreative teamet i Anorak, Sebastian Pandonis og Stein Simonsen, forteller om det strategiske veivalget som førte fram til kampanjelinjen «Sammen for små helter»:
– Valget sto mellom å fokusere på barnekreftsaken eller løfte fram familiehusene som pengene skal gå til. Siden barnekreftsaken er noe alle både vet litt om og føler sterkt for, valgte vi det første. Familiehus er noe nytt og ukjent, og litt komplisert å forklare nødvendigheten av med så få ord som et godt kampanjenavn har plass til. Derfor forklarer vi heller i andre deler av kampanjen hvordan pengene skal brukes og hvorfor familiehus trengs sårt.
Familier splittes
Og her er forklaringen: Siden barn ikke kan være alene på sykehus – ofte langt hjemmefra og mange måneder om gangen – betyr det at familier som allerede har fått livet snudd på hodet også splittes, fordi en av foreldrene må reise og være hos barnet. Det som finnes i dag er besøksrom, men der kan man ikke bo. Familiehus gir mulighet for å holde hele flokken samlet, pauser fra alt det vonde og sårt tiltrengte glimt av normalitet. Enten det betyr å spille ludo, spise taco – eller framføre den sangen sammen med en lillebror som spiller litt piano.
Radioreklame
Møtet i døra
Einar Film, med regissør Jens Lien, har produsert kampanjefilmen. Der møter vi en kreftsyk jente som rulles ut på gangen og forbereder seg på noe som viser seg å ikke være like skummelt og ubehagelig som de fleste andre dager. I vendepunktet spiller en gammel Karpe-klassiker en nøkkel rolle.
– De heier veldig på saken og likte idéen, så vi ble veldig glade for at de var med, sier Pandonis og Simonsen.
– TV-aksjonen er vel Norges største dugnad, og i beste dugnadsånd er lista lang over folk som har stilt opp og strukket seg langt. Nå håper vi hele resten av Norge også blir med og går sammen for små helter, søndag 20. oktober, sier kundeansvarlig Tina Wesselsen, og legger til:
– Husk at bøssebærerne fortsatt er ryggraden for den tradisjonsrike TV-aksjonen, for selv om de fleste gir med Vipps, er det møtet i døra som gjør at folk gir. Derfor håper vi at også resten av bransjen blir med og tar denne ene søndagsturen med bøsse i eget nabolag.
Involverte byråer
Camilla von Borcke
Prosjektleder
Jon Hartvedt
Produsent
Sindre Berg Ofstad
Motion
Jens Lien
Regissør
Madicken Langvad
Post-produsent
Marthe Wendelborg
Prod-koordinator
Mats Lien
Location
Tom Tom Jørgensen
1st AD
Jonas Murstam
B-foto
Mats Høiby
Kameraassistent
Levi Trøite
Lysmester
Anders Eide
Grip
Kenneth Gustavsen
Lyd
Pål Bergvik
Scenograf
Lukas Lien
Rekvisitt-assistent
Bente Ulvik og Lykke Hagen
Kostyme
Eros Codinas
Hair & make-up
Mathea Lyseggen
Produksjonsassistent
Magnus Evensen
Klipp
Maren Nordgård
Head of Commercial
Magnus Evensen
Klipp
Bård Farbu
Lyd
Didrik Braathen
Grade
Christian Vårdal
Online
Expanse VFX
Sagveien Resort Radioproduksjon
Andre involverte
Hinda Fahre
Foto
Falk Lien
Musikk
Viljar Steinsson
Piano (film) og musikk/lyddesign (radio)
Karpe
Musikk
Ella Foldnes Reiremo
Sang