Sammen for små helter

Her er kampanjen NRK TV-aksjonen, som i år er til inntekt for Barnekreftforeningen. For pengene skal det bygges familiehus nær sykehusene, som skal hindre at familier splittes når barn blir alvorlig syke og trenger langvarig behandling.

TV aksjonen

I januar vant Anorak oppdraget med kampanjen. Det kreative teamet i Anorak, Sebastian Pandonis og Stein Simonsen, forteller om det strategiske veivalget som førte fram til kampanjelinjen «Sammen for små helter»:

– Valget sto mellom å fokusere på barnekreftsaken eller løfte fram familiehusene som pengene skal gå til. Siden barnekreftsaken er noe alle både vet litt om og føler sterkt for, valgte vi det første. Familiehus er noe nytt og ukjent, og litt komplisert å forklare nødvendigheten av med så få ord som et godt kampanjenavn har plass til. Derfor forklarer vi heller i andre deler av kampanjen hvordan pengene skal brukes og hvorfor familiehus trengs sårt.

Familier splittes

Og her er forklaringen: Siden barn ikke kan være alene på sykehus – ofte langt hjemmefra og mange måneder om gangen – betyr det at familier som allerede har fått livet snudd på hodet også splittes, fordi en av foreldrene må reise og være hos barnet. Det som finnes i dag er besøksrom, men der kan man ikke bo. Familiehus gir mulighet for å holde hele flokken samlet, pauser fra alt det vonde og sårt tiltrengte glimt av normalitet. Enten det betyr å spille ludo, spise taco – eller framføre den sangen sammen med en lillebror som spiller litt piano.

Radioreklame

Radio_2024-10-01-123901_wdwz.mp3
Last ned

Møtet i døra

Einar Film, med regissør Jens Lien, har produsert kampanjefilmen. Der møter vi en kreftsyk jente som rulles ut på gangen og forbereder seg på noe som viser seg å ikke være like skummelt og ubehagelig som de fleste andre dager. I vendepunktet spiller en gammel Karpe-klassiker en nøkkel rolle.

– De heier veldig på saken og likte idéen, så vi ble veldig glade for at de var med, sier Pandonis og Simonsen.

– TV-aksjonen er vel Norges største dugnad, og i beste dugnadsånd er lista lang over folk som har stilt opp og strukket seg langt. Nå håper vi hele resten av Norge også blir med og går sammen for små helter, søndag 20. oktober, sier kundeansvarlig Tina Wesselsen, og legger til:

– Husk at bøssebærerne fortsatt er ryggraden for den tradisjonsrike TV-aksjonen, for selv om de fleste gir med Vipps, er det møtet i døra som gjør at folk gir. Derfor håper vi at også resten av bransjen blir med og tar denne ene søndagsturen med bøsse i eget nabolag.

Involverte byråer

Einar film og fortellinger logo
Einar Film & Fortellinger Filmproduksjon
J

Jens Lien

Regissør

M

Madicken Langvad

Post-produsent

M

Marthe Wendelborg

Prod-koordinator

M

Mats Lien

Location

T

Tom Tom Jørgensen

1st AD

J

Jonas Murstam

B-foto

M

Mats Høiby

Kameraassistent

L

Levi Trøite

Lysmester

A

Anders Eide

Grip

K

Kenneth Gustavsen

Lyd

P

Pål Bergvik

Scenograf

L

Lukas Lien

Rekvisitt-assistent

B

Bente Ulvik og Lykke Hagen

Kostyme

E

Eros Codinas

Hair & make-up

M

Mathea Lyseggen

Produksjonsassistent

Nordisk film shortcut copenhagen logo
Shortcut Oslo Etterarbeid
M

Magnus Evensen

Klipp

M

Maren Nordgård

Head of Commercial

M

Magnus Evensen

Klipp

B

Bård Farbu

Lyd

D

Didrik Braathen

Grade

C

Christian Vårdal

Online

Expanseoslo logo

Expanse VFX

84646 30ed1 original

Sagveien Resort Radioproduksjon

Andre involverte

H

Hinda Fahre

Foto

F

Falk Lien

Musikk

V

Viljar Steinsson

Piano (film) og musikk/lyddesign (radio)