Scener fra en rapsåker

Ved hjelp av lavmælt norsk humor i folkelige omgivelser skal Mills gjøre nordmenn oppmerksom på hvor naturlig Soft Flora egentlig er.

– Nordmenn er opptatt av å vite hva de spiser og å spise mer plantebasert. Utfordringen er at få vet hva Soft Flora er laget av. Vi ønsker derfor å tydeliggjøre at Soft Flora er laget av helt naturlig raps dyrket i åkeren, sier Jenný Rut Sigurgeirsdóttir, medie-, reklame- og kommunikasjonsansvarlig i Mills.

Bygge ny langsiktig posisjon

Soft Flora ble lansert for 53 år siden, og som første margarin som var smøremyk rett fra kjøleskapet ble Soft Flora raskt populær og markedsleder. Smøremyk rett fra kjøleskapet var unikt, men det tok ikke lang tid før det ble en kategoristandard for margarin.

– Soft Flora har gjennom noen tiår søkt å lande en ny langsiktig posisjon uten å lykkes. Vi er overbevist om at merket nå har funnet en ny, tydelig, relevant og differensierende posisjon; «Soft Flora er familiens naturlige favoritt – laget med naturlig rapsolje». De nye reklamefilmene med fortellinger fra en rapsåker er starten på byggingen av Soft Floras nye langsiktige posisjon, sier kategoridirektør Sverre Jacobsen i Mills.

Myter med feil

Innsikten som ble hentet inn i forbindelse med kampanjen viser at det verserer mange myter om margarin og Soft Flora. Flere trodde det var et unaturlig produkt, når det i realiteten er et naturlig produkt laget av raps.

Raps? Hva er det?

– Da vi spurte folk hva raps er, var det stor variasjon i svarene vi fikk og mange visste rett og slett ikke hva det er. Raps vokser ikke i hele Norge, derfor er det nok mange som ikke tenker på at det er en plante. Vi ønsker å gjøre folk kjent med råvaren raps, sier Jenný Rut Sigurgeirsdóttir.

Lavmælt, norsk humor

I fem filmer viser Mills scener fra en rapsåker der ulike personer havner i en dialog om raps og hvor naturlig det er. Vi møter blant annet et kjærestepar og en far og en datter. Filmene har en norsk stemning, med lavmælt humor og folkelige personer.

Må lære opp målgruppen

– Målgruppen til Soft Flora er folk flest, som blir stadig mer opptatt av å spise naturlig mat. Mange spiser Soft Flora av vane og vi har tidligere ikke fokusert på hvor naturlige råvarer de får i seg gjennom Soft Flora. Vi ser at det er behov for å fortelle mer om det, sier Jenný Rut Sigurgeirsdóttir.

Kitchen og Tangrystan

Filmene er laget av reklamebyrået Kitchen og produksjonsselskapet Tangrystan. Det er del av den første leveransen i samarbeidet Mills og Kitchen inngikk i vår. Mills og Kitchen har i tett samarbeid jobbet ut briefen.

Gul tråd

– Den røde tråden i disse filmene er ikke rød, men gul og heter raps. Filmene tar hver for seg for seg ulike egenskaper ved Soft Flora, men felles for dem alle er at vi vil knytte tette bånd mellom Soft Flora og raps. Det gjøres best med en gul tråd, i en gul eng med raps, sier tekstforfatter Ola Øvrelid i Kitchen.

De fem filmene med scener fra en rapsåker rulles i disse dager ut i alle flater med levende bilder, der innholdet er tilpasset de ulike flatene.