SDG redesigner Prosa
Scandinavian Design Group har redesignet landets største litteraturtidskrift.
Aktuelt byrå
Scandinavian Design Group
Nye Prosa har fått et åpent, visuelt og spennende uttrykk som vi opplever speiler innholdet på en god måte, sier Per Olav Solberg, nytiltrådt redaktør i Prosa.
Prosa er Norges største litteraturtidsskrift, og utgis med seks nummer årlig. Med overtakelsen av redaktørstolen i Prosa følger også tradisjonen med et nytt visuelt uttrykk på tidsskriftet. Per Olav Solberg ønsket en design som åpner opp og inviterer inn i et felt som tradisjonelt sett kan oppfattes som noe lukket.
Ny redaktør og ny design. Flere designbyråer ble vurdert, men det var SDG som vant jobben med redesignen. Dette sier byrået selv om designet: «Redaktøren og SDG har jobbet tett sammen for å komme frem til det ønskede uttrykket, og resultatet har blitt et fagtidsskrift med en særegen logo og en tydelig visuell profil, der blant annet bruk av foto og illustrasjon har fått en viktig rolle. Malverket har flere faste og gjenkjennbare elementer, men gir også rom for variasjon. Som for eksempel i oppslag som Prosa-samtalen, som i førstenummeret er mellom Ivo de Figueiredo og Ingar Sletten Kolloen. Denne saken er også hentet frem til forsiden av bladet. Det utarbeidete designkonseptet gir grunnlag for at tidsskriftet visuelt kan fremstå rikt og variert gjennom redaktørperioden.»
Det har vært et berikende og morsomt samarbeid, med en tett og god dialog med en designbevisst redaktør, sier Eirik Seu Stokkmo, designer i Scandinavian Design Group.
Prosa står tydelig frem i hyllene på Narvesen, og faste abonnenter får et litt annet tidsskrift i posten. Vi håper at den nye designen vil gjøre at flere oppdager og leser Prosa, avslutter Solberg.
Involverte byråer
Scandinavian Design Group