Se bra, se bra ut

Okkult utfordrer det norske brillemarkedet med en unik kombinasjon av pris, design og kvalitet. Bleed har stått for utvikling av design og merkevare.

01
02
03

Det norske markedet for briller og solbriller er i stor grad todelt. På den ene siden har man optikere, der kunden får synsfaglig kompetanse, men brillene ender med å koste skjorta. På den andre siden har man rimelige, designbaserte aktører, som hjelper kunden med å se bra ut, men ikke nødvendigvis hjelper dem å se bra.

Okkult skal levere det beste fra begge verdener: Gratis synsundersøkelser, glass og innfatninger av høy kvalitet, skandinavisk design og priser som er til å leve med. Gründerne bak den nye merket har fått hjelp av Bleed med å utvikle merkevarestrategi, navn og visuell identitet.

– Med hjelp fra Bleed har Okkult blitt en sterk og tydelig merkevare som skiller seg fra både de tradisjonelle og nye konkurrentene i brillemarkedet. Okkult kommuniserer både kvalitet samtidig som det er fokus på enkelhet og inget fuzz. Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Bleed og hvordan resultatet ble, og er overbevist om at merkevaren vår vil bidra positivt i vår jobb med å gjøre Okkult kjent hos flest mulig mennesker, sier Caroline Branzen, medgründer og daglig leder i Okkult.

04
05
06
07
08

Målet med både navn og identitetsdesign var å skape en livsstilsmerkevare som er tydelig distinkt, moderne og skandinavisk samtidig som den skal ivareta det rasjonelle i merkevarens verdiforslag: Lekre briller av høy kvalitet, synsfaglig trygghet, en enkel kundeopplevelse og gode priser. Merkevaren spiller på det kontemporære og skandinaviske, samtidig som den legger til rette for en friksjonsfri kundereise både digitalt og i butikk.

09
10
11
12

– Vi gikk inn i prosjektet med mål om å bygge bro mellom det livsstilsmessige og det funksjonelle. Vi er stolte av resultatet og tror Okkult blir en farlig utfordrer i brillemarkedet, sier partner og kreativ leder i Bleed, Svein Haakon Lia.

Involverte

A

Andre Folkedal

Foto

S

Simen Ringen

Film