Se naturen for hva den gjør

Vi mennesker er avhengige av maur, elvemuslinger, bevere og tareskog. For å nevne noen. Derfor bør vi alle innse at de trenger hjelp av oss.

WWF Digital Board Maur

WWF har fått hjelp av Hyper til å lage kommunikasjon som retter fokus på naturtoppmøtet i Montreal i desember, der verdens ledere skal samles for å fremforhandle en global naturavtale. Målet med kommunikasjonen er å synliggjøre hvor viktig naturen er for oss mennesker, og gjennom dette aktualisere den kommende naturavtalen. For naturen er i krise, og akkurat nå er det den som er avhengig av oss for å overleve.

WWF So Me Hummer
Kampanjens første del besto av SoMe-poster som bygde kunnskap om artene og deres mange funksjoner.
WWF So Me Elvemusling
WWF So Me Bever

– Naturen og artsmangfoldet gjør en livsviktig jobb – helt gratis. Vi må rett og slett poengtere denne arbeidsinnsatsen de gjør for naturen, miljøet – og ikke minst, deg og meg. Hvis vi kan få folk til å tenke «sånn har jeg ikke tenkt på den arten før», har vi gjort noe riktig. Det skal føles litt vanskelig å gå på en sti ved en maurtue uten å føle seg som en massemorder, sier kreatørene Øistein Skeie og Kristin Selfors.

WWF Gardermoen soppx
SoMe-kampanjen ble fulgt opp av en ny runde utendørs på adshells og digitale boards i Oslo sentrum og Gardermoen.
WWF Gardermoen hummerx
WWF Adshel Bever
WWF Adshel Maur2

– Spesielt gøy var det jo også at våre egne motionmagikere fikk lov til å portrettere arter vi ikke egentlig ser så ofte på nært hold (Her har man strukket seg langt for en god sak, spør deg hvordan søkehistorikken din ser ut etter å ha søkt på wet beaver i en måned.) Natur er ikke bare viktig, men gøy også, har vi lært. Ikke minst takket være en ekstremt kunnskapsrik og dedikert kunde. Fun facts og harde fakta som perler på en snor!, fortsetter teamet.

– Vi tar naturen for gitt, men realiteten er at vi mister stadig mer natur og flere arter er truet av utryddelse, også i Norge. Med denne kampanjen håper vi å bidra til at flere blir engasjerte, for vi trenger folk med oss i kampen for mer natur. Vi har ingen tid å miste, sier Ina Toften, avdelingsleder kommunikasjon og innsamling i WWF Verdens naturfond.

De heldige utvalgte artene fikk hedersplass på adshells i Oslo, i møte med høstferiefolket på Gardemoen og i sosiale medier. Kampanjen gikk i to pulser: den første tok for seg selve artene og deres funksjoner, mens den andre satt dem i sammenheng med naturkrisen.

På digitale boards inviterte artene oss inn i sitt naturlige miljø:

QR-koden i de digitale boardsene trigget en kort appell fra beveren selv.

Involverte byråer

Hyper logo KF
Hyper
T

Trude Reiten

Grafisk designer

M

Magne Hage

3D, motion og animasjon

R

Ronald Kabicek

3D, motion og animasjon

J

Julian Lopez

Performance spesialist

M

Marie Bjørnskau

Prosjektleder

Involverte

E

Emilie Juul Hervik

Prosjektleder kommunikasjon og kampanje, WWF

L

Lene Jensen

Seniorrådgiver for brand, design og kampanjer, WWF

M

Maren Thorsen Bleskestad

Kommunikasjons- og kampanjerådgiver, WWF