Selv om det er korona, forsvinner ikke andre problemer

Røde Kors og Kors på halsen med ny kampanje rettet mot ungdom. JCP PRAD står bak.

Kors på halsen cover

– En utfordring vi har er at mange unge tror de kun kan kontakte oss for å snakke om store og vanskelige problemer, sier leder hos Kors på halsen, Nelli Kongshaug. Sannheten er at man kan snakke med oss om absolutt alt. Fra usikkerhet, venner, forelskelse eller om man bare trenger noen å snakke, sier hun.

– Korona preger alles hverdag, men oppi alle regler og nedstengninger kan det være fort gjort å glemme at livet fortsetter. 1 av 6 ungdommer hadde ingen å snakke med før korona, sier rådgiver hos reklamebyrået JCP PRAD, Lars Eia Kirkholm. – Når samfunnet stenger ned får alle færre å snakke med, og dette kan oppleves vanskelig, spesielt for de unge.

Hovedfilmen. Se flere filmer lenger ned i saken.

– I og med at Kors på halsen ønsket å formidle at man kan prate med dem om alt, uansett hvor man er, ønsket vi å vise tjenesten frem som noe fysisk, sier kreatørene Øivind, Angelica og Helge. Kors på halsen er et utrolig godt og viktig samtaletilbud for barn og unge, og de er gjennomført fine folk. Filmene er basert på reelle historier og hvordan Kors på halsen faktisk svarer barn og unge som tar kontakt. Vi ble helt blåst i bakken av hvor omtenksomme og lydhøre de er. Norge er heldige som har en slik tjeneste, spesielt nå, fortsetter kreatørene.

– Regissør Susanne Falkum Løvik har med gjengen sin bidratt til å skape et univers vi er veldig stolt av, om uttaket er 10 eller 90 sek får hun frem en nerve vi digger, og allerede vet at målgruppen responderer veldig godt på, avslutter Kirkholm.

Andre involverte

N

Nelli Kongshaug

Ansvarlig kunde

E

Emily Ellis

Ansvarlig kunde

E

Elisabeth Quarre Eggen

Ansvarlig kunde